Loka
    Hejsan! Jag går i årskurs 9 och vill bli psykiater men undrar om detta kommer vara möjligt samt om hur konkurrensen är samt hur lång tid utbildningarna tar.
    Så det jag valt att går är vård och omsorg för att bli socionom vad kommer jag behöva lägga till för att få högskoleförberedande? Sedan efter det vill jag plugga till psykriater.
    Går detta göra smidigare på något sett eller kan jag söka utbildning till psykriatiker efter gymnasiet? Och hur lång tid kommer det ta samt hur stor möjlighet att jag kommer in.
    Tack på förhand Mvh förvirrad ungdom

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Loka,

    Psykiatriker är en specialistläkare>> som valde psykiatri som sin specialitet. Du måste därför efter gymnasiet söka till läkarprogrammet för att utbilda dig till Läkare>>.

    De kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet är Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och matematik 4. Det är inriktningskurser på inriktningen Naturvetenskap på NA, Naturvetenskapsprogrammet>> på gymnasiet.

    Vård- och omsorgsprogrammet kan man inte bli behörig till läkarprogrammet. Men det är helt OK att läsa VO>> på gymnasiet, men man måste vara medveten om att man ska behöva komplettera efter gymnasiet.

    Komplettera efter gymnasiet kan man på Komvux, på folkhögskola eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.

    Så vägen till yrke Psykiatriker från VO ser ut så här:
    - VO /läs kurser för grundläggande behörighet som på VO är svenska 3 och engelska 6 och läs också så mycket matte du kan - t.ex matte 2a och 3b/;
    - komplettering med kurser i Kemi, Fysik, Biologi och Matte
    - söka till läkarprogrammet (det är svårt att komma in då utbildningen är i Sverige mycket populär).

    Som läkare>> får man välja läsa vidare till Specialistläkare; och väljer man då inriktning psykiatri - kan man bli psykiatriker.

    Hur lång tid tar det?
    Gymnasiet tar 3 år
    komplettera efter gymnasiet kan man hinna på 1 år

    Läkarprogrammet tar 5,5 år
    AT-tjänstgöring>> /obligatorisk "praktik" för läkare/ tar minst 1,5 år
    Specialistläkarutbildning tar 5 år
    *** Summa år: 3 år på gymnasiet + 1 år komplettering + 5,5 år läkarprogrammet + 1,5 år AT-tjänstgöring + 5 år specialistläkarutbildning = 16 år

    Bästa hälsningar

    ANNA