Cornelia
    Hej! Efter sommarlovet ska jag börja trean på hantverkslinjen med inriktning frisör. Jag avskyr det. Jag känner mig totalt värdelös inom alla frisörämnena och jag har inget intresse överhuvudtaget. Nu på hösten ska vi ha kundpass på onsdagar, och apl på torsdagar och fredagar. Det känns helt omöjligt och ger mig jättemycket ångest. Så pass mycket ångest att det ibland inte går att ta sig dit. Jag pratar med en kurator men har ingen diagnos eller sjukdom så vet inte om det är möjligt att göra undantag eller specialanpassa utbildningen. Jag vill verkligen inte gå om gymnasiet och jag vill ta studenten. Går det att få en gymnasieexamen om jag inte deltar i frisörmomenten? Jag kan fortfarande delta i de vanliga ämnena och frisörämnena som inte involverar att ta emot kunder, exempelvis de teoretiska frisörämnena.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Tyvärr går det inte att ta examen (få ut examensbevis) om man inte uppfyller kraven och de är rätt tuffa och jag tänker också på studiehjälpen från CSN: vid deltidsstudier eller skolk blir du av med studiehjälpen. Om du får diagnosen så kanske går att göra reducerat upplägg så du får i alla fall behålla studiehjälpen men du får ändå inte ut ditt examensbevis. Fundera på att försöka komma in i år 1 på ett annat program eller att söka till allmänna kurser på folkhögskolan.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia,
    du har redan fått svar från SYV Mikael. Hans svar är korrekt.
    Examensbevis stället höga krav - man måste vara godkänd i minst 2250 gymnasiala poäng och kan max kan 250 F-poäng (alltså betygsatta med betyget F) in i sitt examensbevis. Om eleven inte deltar i undervisningen får hen inget betyg, inte ens F. Om du deltar i kurserna men ej befinner dig på din APL-plats, så kanske du skulle kunna få F-betygen... Betygssättningen är lärarnas kompetens, ej SYV-ens. Att på förhand planera få F-betygen rekommenderas inte. Det är inte många F-poäng som går att ta in i examensbevis och du kan tyvärr (i värsta fall) misslyckas även med någon eller några kurser i vilka du vill få godkända betyg. Har du några F-betyg redan? Prata gärna med SYV-en på din skola, men kuratorn och även med rektorn. Kanske kan de ge dig tips och råd som blir till hjälp. Vi håller tummarna för det!
    Sedan undrar jag en sak - vad ska du med examensbeviset till om du inte tänker jobba som frisör? Din gymnasieutbildning går ut på att förbereda dig inför yrket Frisör men du vill ju inte - om jag förstår dig rätt - jobba som frisör. Med utbildning till frisör kan man givetvis jobba med annat, bl.a med försäljning av hårfärg och andra hårprodukter men om jag förstår dig rätt gillar du inte kundkontakt, och då blir det svårt att jobba som försäljare (kanske ännu svårare än som frisör).
    Du skriver om att du vill "ta studenten" men vad menar du med det lite mer exakt? Är det att springa ut och åka på flaket som du vill göra? I så fall behöver du inte få ut examensbevis. Alla som gick på gymnasiet i 3 år får "ta studenten".
    Du kan "hänga med " i skolan så gott det går (du blir med stor sannolikhet av med studiehjälpen från CSN för att vid upprepade skolktillfällen i mer än 4 timmar per månad är din skola tvungen att rapportera det till CSN); försök i så fall få godkända betyg i så många kurser du kan. Du får i så fall ut ett Studiebevis som på komvux kan kompletteras upp till examensbevis.
    Jag undrar: vad vill du göra efter gymnasiet? Vill du studera - i så fall vilken utbildning? Vill du snarast få jobb - i så fall vilket jobb vill du helst få?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Cornelia :

      Hej! Tack för svar. Jag har ingen aning vad jag vill göra efter gymnasiet, jag tror det är en del av problemet. Jag vet att i min ursprungliga fråga framgår det som om jag tycker det är jobbigt att bemöta kunder men jag skulle inte påstå att jag är rädd för att bemöta kunder, i själva verket jobbar jag deltid på en butik och träffar kunder varje dag. Varför det känns jobbigt i skolan just när det involverar kunder är för att det känns som man "blir tagen på bar gärning" med att inte vara lika kunnig som sina klasskamrater och det är pinsamt. Jag känner mig väldigt osäker i min utbildning och upplever att jag kan mycket mindre än mina klasskamrater fastän vi fått samma utbildning och tagit samma lektioner. Jag vill inte skolka egentligen (eller få underkänt i kursen), det är bara påfrestande att vara i en miljö åtminstone 3 gånger i veckan (apl och kundpass) där jag upplever att jag halkar efter. Jag känner mig dum när det kommer till frisörämnena helt enkelt. Jag vill ha en gymnasieexamen eftersom jag inte vill behöva söka jobb i framtiden utan. Jag vill inte att det ska stå på mitt cv att jag gick ut gymnasiet utan ett examensbevis. Jag har inte F i några ämnen. Jag vet inte riktigt vad det är för lösning jag letar efter egentligen, ursäkta för ett så rörigt svar.

    • Anna :

      De flesta arbetsgivare kan inte skillnaden på Examensbevis och Studiebevis från gymnasiet. :) Studiebevis får man om man inte uppnår kraven för examensbevis men är man inte "insatt" (som de flesta arbetsgivare inte är...) så ser man en förteckning över kurserna med tillhörande betyg - så ser Studiebevis ut. Vill man inte jobba som frisör så ger inte examensbevis (yrkesbevis som frisör) några större fördelar. Man kan ju inte söka jobb som busschaufför eller som elektriker med examensbevis som frisör... men om du kan tänka dig jobba med försäljning av hårprodukter så kan examensbevis (och även studiebevis) från frisörutbildningen vara en stor fördel när du söker jobbet. ... Om du fick godkända betyg i alla kurser, inkl.frisör-kurser i två år då är du "tillräckligt duktig", tänker jag, i alla fall tillräckligt duktig för att ha en rimlig chans att få examensbevis till nästa sommar. Människor är olika och alla behöver inte bli "bästa frisörer", även om de läste den utbildning på gymnasiet. Det är många ungdomar som på gymnasiet läser till ett praktiskt yrke, t.ex bagare, men jobbar sedan med någonting helt annat. Det kanske stämmer att du kan (inom frisör-ämnena) mindre än de andra i klassen, men "so what"? Du behöver, som sagt, inte jobba som frisör efter gymnasiet.
      Du kan antingen bestämma dig för att göra ditt bästa och försöka uppnå kraven för examensbevis (det är ju bara ett läsår kvar...), eller hoppa av gymnasiet och försöka jobba så mycket som möjligt tills du blir "gammal nog" att kunna läsa på komvux (om du vill uppnå "gymnasiekompetens"). Det är annars inte omöjligt (svårt med inte helt omöjligt) att få jobb även utan fullständig gymnasial utbildning. Du behöver inte bestämma dig idag... du kan titta på många yrken (www.framtid.se presenterar över 2.ooo olika yrken), titta också på många jobbannonser och se vad arbetsgivare önskar att arbetssökande har för kvalifikationer; får du heltidsjobb till hösten kan du byta från skola till att arbeta och se om du vill studera senare i livet. Att läsa på högre nivå än grundskola är i Sverige frivilligt. Tanken är att man kan få jobb med endast grundskolekompetens (tyvärr är det ganska få jobb som man i så fall kan välja mellan men helt omöjigt är det inte).