Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32202 frågor besvarade.
är det SYV-ens ansvar?
3Poäng
SYV-besökare
Hej, jag är rätt ny syv på grundskolan; det är mitt första gymnasieval. Jag är rätt förvånad att eleverna är inte jätteaktiva. De missar sina inbokade samtal med mig; de lämnar inte in blanketter heller (i alla fall inte alla). Min erfarenhet är att ca hälften "sköter sig rätt bra" och andra halvan - gör inte det.
Klasslärare gav mig råd att göra hembesök till eleverna, om jag vill få tag på dem eller deras vårdnadshavare, exempelvis för att hämta påskrivna gymnasievalsblanketterna. Är det verkligen SYV-ens ansvar att åka hem till eleverna för att hämna blanketter? Vad händer om jag inte träffar några elever och de inte gör gymnasieval och/eller om gymnasievalsblenketterna saknas?
Tacksam för ett snabbt och utförligt svar!
S.
kort svar på din fråga vore: fråga rektor på din grundskola och gör som rektorn säger (inom rimliga gränser). Det är rektorn som är "ytterst ansvarig" på en skola.
Ett utförligt svar på frågan kan bli hur lång som helst... :) Vi känner till att det ser väldigt olika ut- på olika grundskolor. Mycket beror på hur mycket engagemang "övrig personal" på skolan visar och hur mycket elevernas vårdnadshavare vill bidra med. Gymnasieantagningskanslierna organiserar gymnasieantagning på olika sätt, vilket kan också vara mer eller mindre lyckade "varianter" - mycket beror på hur vuxna "kring eleven" samarbetar med varandra.
Situation nr. 1 Det finns tydlig information både på Gymnasieantagningens-hemsida och på diverse olika ställen, ex. på en SYV-tavla på grundskolan och klasslärare förmedlar att det är viktigt att lämna in påskrivna blanketter i tid - till eleverna och till föräldrarna; föräldrarna besöker föräldramöten och engagerar sig i elevernas skolarbete och i deras gymnasieval. Rektor ger tydliga signaler till all personal på skolan och till elever och föräldrar att gymnasieval är en viktig del i grundskolans verksamhet; hen är tillgänglig och svarar på frågor om gymnasieval och har pågående dialog med gymnasieantagningen (löser löpande alla frågor som uppstår).
Situation nr. 2 Tydlig info saknas... Klasslärare och övriga lärare vill inte engagera sig i gymnasieval /svarar exempelvis att det är SYV-ens ansvar och inte deras/ och pratar inte med eleverna eller föräldrarna om gymnasieval; föräldrarna besöker föräldramötena i "liten utsträckning" och rektor är överhopad med jobb (orkar inte och/eller hinner inte ta tag i frågan om gymnasieval).
Vem som helst förstår att situation nr.1 - det är så som det bör gå till. Men verkligheten är att det - tyvärr - även finns inslag av situation nr.2 på vissa grundskolor.
Som ensam SYV, som dessutom är ny på en skola, är det svårt att i grunden ändra på hela situationen. Du kan bara göra ditt bästa. Du kan också tänka så här: det är frivilligt att gå på gymnasiet. Skolplikten slutar när eleven blir behörig till gymnasiet. Det är ingen som kan vidta några "rättsliga åtgärder" mot dig om du t.ex endast tar emot besök och tel.samtal och E-post från de elever och föräldrar som själva söker upp dig med frågor om gymnasieval (och struntar helt i de som inte visar intresse... detta pga det är frivilligt att gå på gymnasiet). Men, å andra sidan, är ju rektor - din chef och arbetsledare och som anställd måste man lyda sin chef (om man vill behålla sin anställning i alla fall)... men frågan är då också - Vill man behålla sin anställning, om det är en ohållbar och orimlig arbetssituation?
De praktiska tipsen - om man vet att det svårt att få eleverna att lämna in blanketter i tid - kan t.ex vara att: - sätta "dead-line" en vecka tidigare än den riktiga dead-line är; - komma med "skräck-exempel" - få fram en berättelse om en elev som förra året missade söka till gymnasiet och blev utan gymnasieplats - utan att nämna namn på eleven... man kan t o m "hitta på" en sådan historia, för att det har säkert hänt förut och kommer att hända igen... att en elev kan bli utan plats på gymnasiet om hen ej söker i tid... eller i alla fall tvingas gå gymnasialutbildning som hen inte vill gå (för att hen inte i tid sökte till en utbildning som hen velat gå); - bombardera vårdnadshavare med E-post /grupp-utskick/ - om hur viktigt det är att lämna in blanketter i tid; - se om det skulle gå att ta emot inscannade påskrivna blanketter (då kan vårdnadshavare scanna in och skicka elektroniskt); - sätta in särskilda föräldramöte om gymnasieval - ett möte så tidigt som möjligt /i början av september i åk 9/ - och nästa möte några få dagar innan dead-line för inlämning av blanketter (då kan vårdnadshavare ta med sig blanketterna på det andra mötet och lämna in dem där). Det finns också exempel på rätt så "otraditionella lösningar" - ex. att erbjuda kvälls-tider för att vårdnadshavare kan tillsammans med eleverna komma besöka syv på skolan och bl a lämna in påskrivna blanketter. Att man som SYV arbetar på kvällstid kan man kanske "kompencera" med övertidsersättning eller att ta in de inarbetade timmarna i ledighet (det kommer man överens med rektor om).
Jag förstår att du tänker på elevernas bästa men att du också måste hinna och orka utföra ditt arbete. Om du inte får stöd och hjälp från övrig personal på skolan kan du endast göra så gott du kan göra på egen hand. Att "tvinga" övrig personal på skolan att hjälpa till med gymansieval kan inte du, som SYV, göra för att du är inte chef eller arbetsledare. Här behöver du rektors stöd. Rektor måste beordra lärarna och övrig skolpersonal ta en aktiv roll och vara behjälpliga i frågor om gymnasieval; om rektor inte gör det eller om skolpersonal, trots rektors order, inte gör det - har du endast "2 val": antingen kämpa på egen hand så gott du kan eller söka andra jobb och komma förhoppningsvis till en arbetsplats där du får en bättre arbetssituation.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! ANNA
Frågor och svar taggade med 'högskolelärare' (37 st.)
Vilka förhållningssätt finns det för universitet att erbjuda uppföljningsseminarium vid en kurs? Är det upp till varje examinator att avgöra om det ska erbjudas eller finns det några generella riktlinjer? Om det är relevant gäller det...
Milla : :
Hej!Jag känner inga generella krav som skulle gälla i den situationen som du beskriver. Jag tror det är upp till varje institution på ett lärosäte att bestämma om de ska ha lokala regler... Läs hela svaret
Hej! Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar, beteenden osv. Mina drömyrken har alltid varit som psykolog, inom rättspsykiatrin eller kriminalvården. Men har kommit fram till att jag är väldigt introvert och vet inte om jag vill satsa på...
Milla : :
Hej!Det finns flera yrken inom området beteendevetenskap och rättspsykologi där du kan utforska människors beteenden utan att behöva ha direkt patientkontakt.Här är några alternativ att... Läs hela svaret
Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej!
Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies.
Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att...
Milla : :
Hej!Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså... Läs hela svaret
Hej, är det möjligt att bli en sådan filosof som man tänker sig Sokrates och Platon vara? Alltså att efter universitetsstudierna kan man sätta sig och försöka tolka samt lösa olika dilemman eller "case" utifrån olika teorier....
Milla : :
Hejsan, givetvis kan man filosofera hur mycket man vill, men frågan är om man vill ha betalt (få lön) eller om man filosoferar på sin fritid? Man kan ha filosofi som Hobby (utöva på fritiden).... Läs hela svaret
Hej jag förskollärare programmet och funderar över om det spelar någon roll om jag får G eller VG?
Peter: :
Hej Lia,i de flesta fall spelar det ingen roll om man får högre än godkänt i en högskolekurs. Det viktigaste är att få godkänt och ej U, underkänt. Men om man efter... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar om man pluggar till apotekare (5 år och en halv år praktik) kan man sedan läsa till master? Finns det ens master för apotekare? Hur många år tar det då och vad kan man sedan jobba med om man har en master inom apotekare? Vad blir...
Peter: :
Hej S,utbildning till apotekare, i Sverige, är forskningsförberedande; man läser i fem år på heltid och inom utbildningen brukar även genomgå sammanlagt 6-månaders VFU,... Läs hela svaret
Hi I need to know the futuristic job opportunities for studying Theology in master & PhD. Where I can apply for a job & how much I can earn?
Anna: :
Hej Dariush!Vår bedömning är att det i Sverige svårt att få jobb om man utbildar sig till en Teolog. Med masterexamen och efterföljande forskarutbildning kan du till exempel sikta på... Läs hela svaret
Hej! Jag har tänkt plugga systemutvecklare i en yrkeshögskola, men jag undrar om en yrkeshögskola examen är värt mer eller mindre än från en högskola/universitet? Vad för nackdelar och fördelar finns det mellan att läsa på en...
Anna: :
Hej C!Högskole-universitetsutbildningar är mer teoretiska, än yrkeshögskoleutbildningar; högskoleutb.är oftast längre och bredare men inte inriktade på de specifika "avdelningar" inom... Läs hela svaret
Hej, Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med forskning inom litteraturvetenskap eller språk i framtiden och har några frågor. Är det många av de som söker doktorandtjänst inom dessa ämnen som blir anställda? Eftersom språk och...
Anna: :
Hej!de som har avklarat forskarutbildning bedriver forskning och också kan undervisa på lärosätena i "sina ämnen". Med lärosätena menar jag i detta... Läs hela svaret
Hej, jag undrar hur man blir adjunkt? Jag har kandidatexamen inom statsvetenskap och studerar på masternivå inom organisation och ledning Behöver jag läsa några pedagogiska kurser för att få jobbet?
Anna: :
Hej Mona!Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt... Läs hela svaret
Hejsan, jag går första terminen på universitet och läser en 30 poängs kurs i engelska. Den består av 5 delkurser varav 3 är 7,5 poäng var, en är 5,5, och en är 2 poäng. Min fråga är hur många av dessa poäng man...
Mikael: :
Det är tyvärr ingen fråga vi kan svara på. Syv sätter inte betygen. Fråga din lärare i kursen. Hen kommer sätta betyg och kan säkert svara på din fråga. Gör annars ditt bästa i varje delikts och lycka till!
Hej, Jag har en generell fråga om uppsatserna på högskolan. Vad är en A uppsats, B uppsats och C uppsats samt vad är skillnaden mellan dom vad gäller antal sidor, innehåll/struktur och fördjupningsnivå? Med vänlig hälsning Emanuel...
Julia: :
Hej!jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på institutionerna på lärosätena - alltså på högskolor och universitet, men de kan hänvisa till lärare i... Läs hela svaret
Vad kan man arbeta med, förutom på skola/ förskola, om man har en förskoleutbildning? Jag skulle vilja prova något nytt
Julia: :
Hej Anna!Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är... Läs hela svaret
Jag undrar vilket program man ska söka för att senare få chansen till att kunna forska om hedersrelaterat våld? Forska och sedan undervisa i det på högskolenivå? Ska man välja lärarutbildningen eller socionom? Tack snälla!
Anna: :
Hej! vi fick nu svar från ett av de svenska lärosäten, från en studievägledare där. Var god läs hennes svar, nedan:... många som forskar inom området våld eller liknande har en... Läs hela svaret
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Anna: :
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret