Lukas
    Hej!
    Jag ska snart göra mitt gymnasieval och jag har ingen aning om vad jag ska välja. Jag har över 300 i meritvärde och jag är ganska studiemotiverad. Problemet är att jag inte har något eller några favoritämnen så det finns ingen linje som sticker ut för mig. Jag har hört att natur är en bra linje för framtida studier på högskola och universitet om man inte är säker på vad man vill bli i framtiden. Jag har även hört att det är den linjen som är mest lik grundskolan eftersom man pluggar i princip alla ämnen. Jag har som sagt inga problem med något ämne och jag tycker att alla ämnen är ganska intressanta. Dock så tycket jag att matte , fysik, engelska och so-ämnena är lite roligare. Passar jag på natur eller bör jag tänka om.
    • : Hej! Det var inte dåliga betyg du hade :) ! Om man ska sammanfatta det hela, vet du inte vad du vill välja men känner att natur kan vara nåt eftersom det programmet är så brett :) ? Du säger att fysik och matematik är en av dina favoriter, men frågan är om vad du tycker om biologin och kemin? När det gäller natur så är det sant att många av de kurser man pluggar där är "påbyggnad" på grundskolekurserna, men det gäller att hänga med från dag 1. Just matten på tur läser man c-spåret, alltså den svåraste. Och sedan är det ju kurser i varenda NO-ämne (kemi. fysik och biologi) och därför krävs oftast att man är beredd att plugga i högt tempo och "svåra" kurser. Det jag känner, utifrån det du sagt, så borde du titta närmare på: ekonomiprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammet, teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet. Du verkar vara ambitiös och tycker att skolan är viktigt och är beredd att satsa på skolan, och därför ser jag inget direkt problem att du väljer natur (eftersom du inte tycker att några andra ämnen var svåra). I slutändan är det dock DU som ska gå gymnasiet, och då är det viktigt att du tycker att det du läser där är intressanta ämnen. Just att du tycker om fysik och matte, skulle jag också rekommendera att du tittar på teknikprogrammet. Det är mycket problemlösning, och vad jag har för mig är många av kurserna "baserade" på att man har bra matte- och fysikkunskaper. Framförallt it-inriktningen. Jag rekommenderar dig till att åka på studiebesök till de program du tänker dig att du vill gå. Gå även på gymnasiemässor. Måste dock säga att jag inte är en SYV. Går i nian så går igenom samma sak som dig (fast jag har klart för mig om vad jag ska gå). Så vänta tills du fått svar från SYV (de har oftast något att tillägga eller rättar om något är fel). Önskar dig lycka till i fortsatta studier! MVH,
    • Milla : Bra kommentar, Brendan ! Tack för det!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!
    Du har höga betyg och det är jättebra! Det betyder att du har stabila kunskaper inom diverse ämnena men eftersom du inte har någon klar favorit bland ämnena, gör det också svårare för dig att välja gymnasieprogrammet som skulle passa dig bäst av alla. Det är också möjligt att flera olika program skulle passa dig lika bra.
    Jag råder dig att göra test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och se vad dator väljer åt dig ;)!
    Sedan är det mycket bra, precis som Brendan skriver i sin kommentar, att titta närmare på NA och jämföra program med varandra men inte enbart kursinnehållet. T.ex kan man på ekonomiprogrammet ( på många skolor ) testa på UF, ungt företagande: driva ett testföretag under ett år.
    Sedan kan man också jämföra Gymnasieskolorna och se om någon av dem erbjuder utlandspraktik om du är intresserad av det och i så på vilket program ( t.ex om det är enbart elever på SA som kan få möjlighet till det, så kanske du väljer det programmet "bara för den sakens skull").
    Eller så kanske du kan läsa på om olika yrken och försöka välja ett favorit och gå det programmet som kommer ge dig behörighet att läsa vidare på just den utbildningen som leder till det yrket. Se om du fastnar för ngt yrke : www.framtid.se

    Återkom gärna sen till igen och berätta vad du kom fram till.
    Du är givetvis välkommen att ställa fler frågor till oss!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare