Dahlia

    Hej, den slutgiltiga ansökningsperioden är slut och man kan inte ändra mina val. Jag insåg nyss att jag inte vill gå den skolan jag sökt till pga resetiden. Kommer inte orka åka den sträckan varje dag.

    Skolan jag är intresserad av är väldigt populär och har 66 reserver på mitt önskade program. Jag kommer att gå ut 9an med 35 poäng över den preliminära medianen.

    Har även en skola på andrahandsvalet som jag mycket hellre går där jag kommer gå ut med 50 poäng över den preliminära medianen, är det större chans att komma in där? Är det helt omöjligt att jag kan gå på en annan skola?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

     Hej Dahlia,

    enligt reglerna så bör man bestämma sig senast sista dag i Omvalsperioden. Jag förstår att du nu vill någonting annat än du velat då. Hur det blir med din gymnasieansökan är det svårt att säga.

    De råd jag kan ge dig är att du pratar med SYV på din skola och i fall du inte får hjälp av din SYV, prova vända dig direkt till ditt antagningskansli.

    Kontaktuppgifter till alla antagningskanslier hittar man på www.antagningskanslier.se

    Jag vill hjälpa dig men vet inte riktigt hur... för att du ber om ett Undantag. Och det är personal på antagningskansliet som kanske kan göra ett undantag. Och därför måste du vända dig direkt till dem.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Peter

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dahlia,

    jag undrar om du eller hela din familj nyligen har flyttat till en annan adress eller kommer att flytta inom kort? Jag ställer frågan p g a du skriver att du kommer att ha lång restid till den skolan som du sökte till i första hand. Eller har gymnasieskolan flyttat sin adress? Det vill säga att du vid ansökningstillfället inte visste att du kommer att ha för lång restid. I så fall kan det finnas en anledning för antagningskansliet att göra ett undantag.

    Annars så kommer både din SYV på skolan och personal på antagningskansliet troligtvis att svara att eleverna har lång tid på sig under valperioden och sedan även under omvalsperioden och om inga adresser har ändrats, då fanns det "all tid i världen" att utreda hur långt det blir att åka från bostaden till skolan (och att det inte finns någon anledning att göra ett undantag).

    Om man gör en "sen ansökan" eller sen ändring i sin ansökan - kan man riskera att inte få någon gymnasieplats över huvudet taget. Att ha för långt att åka till sin skola är inte bra, men att inte få någon gymnasieplats är nog ännu sämre. :(

    En tuff och tråkig situaiton. :(

    Hoppas det löser sig! Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    ANNA