Pär
    HeJ! Tänker söka naturvetenskap med inrikting natur. Undrar hur det här med betyg fungerar i gymnasium. Jag funderar även över att bli läkare. Hur blir man? Vart kan man söka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pär!

    För att bli läkare i Sverige behöver man läsa Läkarprogrammet på högskolenivå. Det tar 5.5 år på heltid. Sedan måste man genomgå AT-tjänstgöring på minst 18 månader. Efter det kan man ansöka om läkarlegitimationen.

    Vill man bli Specialistläkare, innebär det ytterligare studier i fem år till. Ofta läser man på halvtid och jobbar samtidigt - och det tar 10 år i så fall.

    Behörighet till Läkarprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet, som alltid krävs till alla högskoleutbildningar + godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Alla de kurser som krävs ingår i Naturvetenskapaprogrammets inriktning Naturvetenskap.

    Det är svårt att bli behörig till Läkare på någon annan gymnasial utbildning. Möjligtvis på Teknikprogrammet i så fall.

    Jag hoppas du nu fick svar på dina frågor men hör av dig annars igen!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA