Sahra1791

    Hej! Som frågan lyder undrar jag hur många tillfällen man kan skriva prövning inom olika gymnasiala kurser? Har sökt runt lite och ser att fler skolor verkar ha två tillfällen per termin. Jag skulle vilja ”tenta av” 4-5 kurser per termin. Hur kan jag gå tillväga för detta? Kan jag ansöka om prövningar vid flera skolor inom min kommun samtidigt? Det kommer ju ta mig jättelång tid att skriva prövning i 16 ämnen annars. Tacksam för tips. Mvh Sahra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som inte är gymnasieelever får gör prövningar i alla de olika svenska städer; du är inte bunden till prövningar i just din kommun; du kan anmäla dig (boka prövningstid) i vilken stad du vill. Vissa skolor och kommuner sätter begränsningar på att just på det stället får man göra ett visst antal prövningar per termin eller läsår men du kan ju anmäla dig till många andra ställen. Känner ingen samordning mellan bokningar för prövningar mellan olika kommuner. Inom samma kommun kan samordning finnas.

    Studie- och yrkesvägledare