Maskros

    Hej, jag har tre frågor angående naturvetenskapliga och tekniska basår: 1. Får man betyg i de kurser man läser på basåren? 2. Kan jag till exempel med den behörigheten jag får från basåren söka in till matematik 5 på komvux? 3. Kan jag söka in till vilken utbildning som hellst i Sverige med den behörigheten jag får från basåren? Om utbildningen inte kräver mer behörighet det vill säga. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag gissar på att du med "basåret" menar universitetsbasåret (finns annars basår på folkhögskolorna och även komvux-kurser kan sättas ihop till "basår");
    Oavsett vilket basår du tänker på...
    ...vad gäller komvux så tror jag du kommer bli bedömd som behörig till matte 5 om du får godkänt betyg i matte 4 på ett universitetsbasår men... du kommer troligtvis inte få plats på komvuxkursen av en annan anledning: om du redan har läst på universitetet så har du ju grundläggande behörighet och om du har godkänt betyg i matte 4 så är du behörig till svenska universitetsutbildningar som kräver, för särskild behörighet, ämnet Matematik (detta för att matte 5 krävs inte för behörighet). Komvux har begränsade resurser och måste prioritera, så om man både har grundläggande och särskild behörighet har man små chanser att få läsa på komvux.
    **********
    Svar på din andra fråga beror ganska mycket på VILKET BASÅR du tänker på. Basåren på komvux och på folkhögskolorna undervisar i "standard-kurserna" och med de betygen blir du behörig till alla svenska utbildningar. Däremot är basåren på universiteten de så kallade "för-utbildningar" där varje lärosäte får utforma kurserna "lite som de vill"; kurserna brukar likna gymnasiala kurser med samma namn men behöver inte vara identiska. Tanken med universitetsbasåren är att man ska förberedas till vissa utbildningar på samma lärosäte och kurserna utformas "därefter"; med det sagt, så är det inte förbjudet för antagningsgrupperna på andra lärosäten att godkänna betygen du får på ett basår på ett annat universitet men du måste kontakta antagningsgruppen på det lärosäte som du vill söka grundutbildning på (alltså inte för-utbildning/basåret), visa upp en detaljerad beskrivning av kurserna som ingår i ditt basår och be de bedöma din behörighet till en viss utbildning på deras universitet.

    Studie- och yrkesvägledare