mell
    Hej,

    Jag har en fråga ang elever som t.ex söker RIG / NIU långt bort hemifrån till fri eller kommunal skola.

    Vad jag förstår kan eleven därmed få bidrag - inackorderingstillägg beroende på hur lång resväg eleven har, var söks detta bidrag? Är det alltid CSN eller kan det vara kommunen som eleven är skriven i.

    Sedan är det ju studiemedel.

    Finns det även möjlighet för bidrag för boende? Vart söks detta bidrag om det nu existerar, är det via kommun eller CSN och beror det isåfall på om det är en fri eller kommunal skola? Hur mycket kan eleven få?

    Tack för hjälpen! :-)
    • SYV-besökare : gymnasieskola dit eleven vill söka borde vara intresserad att ha honom/henne som sökande och personal på gymnasieskolor med NIU/RIG har erfarenhet av elever från andra delar av Sverige; de borde ha kunskap om vad som gäller. Jag skulle kontakta den gymnasieskolan dit eleven söker. Ännu ett tips: eleven och vårdnadshavare borde besöka gymnasieskolan - på öppet hus eller träffa personal på en gymnasiemässa; info om öppna hus och gymnasiemässor i hela Sverige finns på https://www.gymnasieguiden.se/events
    • SYV-besökare :

      RIG är Riksrekryterande och eleven har därför rätt att få viss ekonomisk ersättning. NIU är inte riksrekryterande och här beror det på om kommuner skriver avtal sinsemellan eller inte - NIU erbjuds på en Kommunal gymnasieskola. Gör kommunerna inte det,dvs om inget avtal finns kommuner emellan - räknas det som "vanlig Frisök" och eleven ej har rätt till någon ekonomisk ersättning, tyvärr.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är rätt krångligt - med ekonomisk stöd för studier på annan ort...

    Om vilkor för att ha rätt till kompensation för de extra utgifterna kan man söka information om Inackorderingstillägg på www.csn.se.
    Allmänt gäller det att man ansöker om inackorderingstillägg hos CSN när man studerar på en fristående gymnasieskola. Grundkravet för att få inackorderingstillägg är att det program och den nationella inriktning eleven valt, inte finns på elevens hemort. Studierna måste dessutom vara på heltid. Ett annat krav är att eleven skulle få resa minst 2 timmar per dag mellan sitt föräldrahem och skolan, om hen bodde kvar hemma. Här >> kan man läsa mer om vad som gäller när eleven studerar på en fristående gymnasieskola eller riksinternatskola.

    Eleven ansöker om Inackorderingsbidrag hos sin hemkommun, om hen ska läsa på en kommunal eller landstingsdriven gymnasieskola. Info om hur, var och när man gör ansökan finns ofta på kommunernas hemsidor (eller på gymnasieantagningens hemsida).

    Antagningskansliernas personal burkar ofta ge bra hjälp med frågor om studieekonomi.

    För övrigt - så kan eleven ha rätt till Extra-tillägg (i vissa fall) - info om det finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige/extra-tillagg.

    Det är annars inte förbjudet för kommuner att ge Extra-hjälp (utöver det som eleven har rätt till), dvs på frivillig basis; dock det kan man inte räkna med på förhand... men jag vill ändå påtala möjighet att ansöka om det hos sin "hemkommun".

    Vår erfarenhet är att familjerna får betala "ur egen ficka" ca 2.000 kr per månad (som minst) om eleven läser på annan ort (och bor under veckorna där). Alla bidrag man kan "skrapa ihop" täcker tyvärr inte alla kostnader. Det är jättetråkigt men i fall familjen inte har råd, så kanske det blir omöjligt att läsa på annan ort.
    Man kan, alltså, tyvärr, inte lova elever att alla kostnader blir "täckta" av bidragen, för det blir de med stor sannolikhet - inte.

    Länktips:
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige/extra-tillagg
    antagningskanslier.se
    gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    csn.se/kontakta-oss/gymnasiet.

    • : Tack, men hur fungerar det med bostadsbidrag för elever som studerar på annan ort, vet att vissa kommuner/csn yttrat sig om "bidrag för boende"?
    • Anna : Vi vill inte ge fel svar ... därför försöker vi i första hand ge länkar till de sajter där info bör finnas. Info kan också förändras, nya bestämmelser kan träda i kraft. Olika kommuner kan också fatta olika beslut och "just i den kommunen" kan de t.ex besluta att täcka alla kostnader för elever som läser på annan ort (på frivillig basis, alltså...) - eller betala endast det de absolut Måste-måste. Belopp som utbetalas - kan också bli förändrade (ofta uppåt, som tur är...) - så exakt vilka belopp som kommer att utbetalas nästa läsår, kanske inte går att få svar på redan nu.
    • Anna : För att göra det ännu svårare - så kommer Antagningsbeskeden tidigast till Midsommar... och det är först då eleven vet att hen kom in. Att på förhand beräkna alla de olika ekonomiska "scenario" - vad händer om eleven kommer/eller inte kommer in... och var hen ska bo...? Det är klart billigare bo på skolans internat än hyra privat... men ekonomisk hjälp höjs ju inte om hyreskostnaden går upp... De bästa råden jag kan ge: kontakta boendekoordinator på just de gymnasieskolorna dit elever söker (de är bra insatta) + att elevens vårdnadshavare måste hjälpa till att leta info och vara beredda att betala en del "ur egen ficka".
    • Daniel : Jag har nu frågat en sakkunnig på CSN om "bidrag för boende". Hen svarar att hen ej känner till det begreppet, utan CSN gör beslut i frågan om Inackorderingstillägg (för elevers om söker till Fristående gymnasieskolor på annan ort) och om Extratillägg (för familjer vars sammantagen inkomst är under 125.000 per år).
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej!
    Några gemensamma regler för idrottselever finns inte. Utan det spelar roll om det är Fristående eller en Kommunal gymnasieskola eleven är antagen till.

    För att läsa på annan ort på Fristående gymnasieskolor - är det frågan till CSN - man söker Inackorderingstillägg (som tidigast kan sökas i juni - säger den sakkunnige från CSN);
    För Kommunala gymnasieskolor - till elevens "hemkommun" (det kommunen där eleven är folkbokförd).

    CSN-sakkunnig säger också att det är endast en del av kostnader som blir betalda... Hen gav mig exempel på att elevens familj får 1.200 kr/månad från CSN men elevens hyra ligger på 4.000 kr/månad - så familjen betalar en stor summa själva varje månad. Det är rätt vanligt, säger hen.

    SYV-besökare SYV

    För Fjällgymnasiet >> som erbjuder NIU gäller:
    Finns ingen boendekoordinator, elever/vårdnadshavare ordnar själva sitt boende. Dock finns ett lokalt bostadsbolag som skolan tipsar om där de flesta skideleverna hyr.
    När det gäller inackorderingstillägg, så svarar [email protected] oftast på det när det kommer frågor.

    Sökande till RIG får inackorderingstillägget då de är förstahandsmottagna.
    Sökande till NIU blir också förstahandsmottagna om kommunerna emellan skriver samverkansavtal. Om de ej skriver avtal räknas det som frisök, som ej berättigar till inackorderingsbidraget.

    Fjällgymnasiet kommer att bjuda in alla åk 9 i kommunen på besök den 15 oktober 2018, men har inget ”vanligt” öppethus. Skolan tar emot löpande efter överenskommelse när elever/vårdnadshavare tar kontakt och vill komma. Det blir ofta olika upplägg då en del vill vara med på träning och andra är mer intresserade av skolan, och några - av båda delarna.

    • Ludmila :

      ang. NIU och möjlighet att få Inackorderingsbidrag för studier på en Kommunal skola utanför samverkans-område: gymnasieantagningskanslierna brukar ha koll på vilka kommuner som har teckant samverkansavtal, och det kan också finnas publicerat på deras webbsidor. Ofta funkar det så att när en elev söker från en kommun där inte avtal finns så kontaktar gymnasieskolan den kommunen och föreslår att skriva avtal. Då brukar avtal sedan gälla under ett visst antal år.