Denise

    Hej! Jag går just nu ekonomi ekonomi, är inne på vårterminen åk 1, och jag har insett att jag inte vill längre gå kvar där, då jag varken är så intresserad av företagsekonmin eller de andra ämnena inom ekonomi, och jag trivs inte heller så bra i skolan. Jag har funderat nu och tänker att jag gärna skulle gå sambeteende. Men eftersom att jag nu redan gått en termin i ekonomi, så undrar jag fortfarande om det är möjligt att byta till sambeteende utan att behöva läsa om ett år?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denise!
    svar på din fråga är: kanske... . Jag kan inte svara Ja, det går, eller Nej, det går absolut inte, utan det beror på... .
    Jag vill börja med att ge dig 2 råd:
    - att du söker om till år1 till det programmet du vill gå till alla de skolorna där du kan tänka vilja läsa (du gör det via gymnasieantagningen och konkurrerar med dina grundskolebertyg); när du får besked ANTAGEN från gymnasieantagningen, kontaktar du den skola du kom in på och visar upp dina godkända betyg från år1 och du borde i så fall bli uppflyttad till år2;
    - du måste därför läsa klart alla de kurser som du läser nu och försöka få så höga betyg du kan (detta för att kunna bli uppflyttad till år2 om du kommer in på SA). Om du inte får godkända betygen i kurserna du läser nu, kan du inte bli uppflyttad, men då kan du läsa SA från år1, alltså sikta på examensbevis till sommaren 2024.

    Information: SA/inriktning "beteendevetenskap" erbjuds i Sverige på följande gymn.skolor: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium-sa-bet
    info om självaste inriktningen finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/beteendevetenskap

    Förklaring varför jag har mycket svårt att tro att det går att byta program mitt i läsåret: mitt i kurserna, när du skulle behöva läsa ikapp mer än halva läsåret, kommer inte rektorn godkänna byte (och det handlar inte om att du behöver lägga mer tid på studierna utan i första hand om lärarnas arbetsbelastning och att lärarna kommer ta tid från de "befintliga" elever, vilket är till stor nackdel för eleverna och för lärarna, därför kommer ingen rektor ta in en elev från ett annat program mitt i läsåret). Det finns inga sådana "förbud", men i praktiken sker det aldrig. Du får givetvis fråga på alla de skolorna dit du vill byta. Jag är dock rätt säker att du får Nej som svar eller inget svar. Och det beror, som jag förklarade ovan, på att det inte är elevens rättighet och att skolornas ledning värdesätter kvalité och studiero, vilka kommer att äventyras om nya elever som ej läst halva kurser, hoppar in.