Hej Frida!

    Om man vill byta program, tar man kontakt med rektor på det programmet om man vill byta till och frågar om det finns plats.

    Rektorn kan svara att ingen plats finns eller att skola tar inte in mitt i läsåret - de har rätt att fatta ett sådant beslut på skolan.

    Byta är inte en rättighet utan här krävs det lite tur. Om plats finns och rektor på programmet är beredd att ställa upp med resurser som krävs för att hjälpa till att läsa ikapp, kan det gå att byta när som.

    Om man ej har sådan tur, söker man om till åk1 - till nästa år och upprepar hela ansöknigsprocessen (konkurrerar om plats på programmet med sina "gamla" gymnasiebetyg).

    Vi har på den här sidan samlat info om vad som gäller vid byte av program.

    Önskar dig lycka till och lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA