Liza
    Hej!
    Jag har en fråga angående byte av yrkeshögskolan. Om man kommer in på en yrkeshögskola har man då rätt att byta till en annan yrkeshögskola med samma utbildning?

    Jag har tänkt söka till tandsköterske utbildningen i Tranås och när jag har kommit in så tänkte jag byta till Gävle då det är närmast till mig(missade att söka den och sökperioden är över för just Gävle) utbildningen i Tranås är dock på distans men den i Gävle är inte det. Jag vill gärna få reda på om man har rätt o byta på det sättet och i såfall hur går man till väga?
    Blir mycket tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liza,

    man har tyvärr inte någon automatisk rätt att byta. Utan ledig plats måste finnas på den utbildninen dit du vill komma in på. Om plats finns, kan de utbildningsansvariga ta in dig och det oavsett om du kom in på utbildning med samma namn på annan ort eller ej. Men det är smart att börja på samma utbildning /eller utb med Samma namn/ på annan ort för att i så fall kan man kanske byta senare, när en del av utbildningen har gått, och även om ledig plats uppstår, kan inte man ta in "vem som helst från gatan", :) - för att man måste ha läst vissa "saker" för att kunna hänga med... då är det perfekt att komma med rätta förkunskaper och jag ser ingen anledning till varför de inte skulle ta in dig, om ledig plats finns, du vill komma in och har de rätta förkunskaperna! :)

    Om jag förstår dig rätt, så är det den här YH Tandsköterska i Gävle>> som du är intresserad av. Tandsköterska är ett yrke där det är relativt lätt att få jobb och många vill gå den utbildningen. Enligt våra uppgifter är det över 300 sökande av dem minst 200 behöriga sökande till just den utbildningen, dvs i Gävle - som du är intresserad av, till deras 38 utbildningsplatser. De kan därför tyvärr inte öppna för "sen ansökan". Chansen att byta in i den utbildningen blir också liten, detta pga det görs oftast "överintag" just med tanke på att några kanske hoppar av... och då uppstår det sällan någon ledig plats. Om den uppstår, blir det mot slutet av utbildningen, kanske under sista terminen.

    Det jag kan råda dig att göra är att söka alla de Yrkeshögskoleutbildningar som du kan tänka dig att gå.. dit du kan penda eller om du kan flytta eller om utbildningen är på distans.

    Ett annat alternativ är att du söker utbildning i Gävle med start i aug 2017. Ansökan kommer att öppnas i februari 2017 och sista dagen är inte helt bestämt, troligtvis 15 april, men för säkerhetsskull, för att inte missa sista ansökn.datum, råder vi göra ansökan innan sista mars.

    Under tiden, innan det blir möjligt att söka - kanske du kan skaffa dig ännu fler meriter - t.ex genom att Iäsa någon extra kurs på komuvx eller skaffa dig mer arbtslivserfarenhet, helst inom vården. Som det ser ut nu, så är det hård konkurrens om utbildningsplatser på YH Tandsköterska och det är därför bra att ha så många meriter som möjligt.

    Vänligen

    Julia SYV