Hej Donna!

    Det finns ett stort antal olika utbildningar till Civilingenjör och behörighet till de flesta av dem är - förutom matematik 4, även godkända betyg i Fysik 2 och Kemi 2. De bästa är om du väljer en eller några utbildningar till Civilingenjör på högskolornas gemensam hemsida och titta på vad behörighet till just "din utbildning" är men du behöver läsa minst Fysik 1a och Kemi 1 - under alla omständigheter.

    Fysik och Kemi läses ej på Samhällsvetenskapsprogrammet och får ej läsas som Programfördjupande heller. Individuellt val kan det hända att du skulle få läsa Fysik eller kemi men de kurserna ryms ej inom Individuellt vals 200 poäng (Fysik 1a är på 150 poäng och kemi 1 är på 100 poäng). Det är mycket möjligt att du behöver läsa även Fysik 2 och/eller Kemi 2 - då finns det definitivt inte utrymme för det.

    Jag säger inte att det är inte är möjligt, men för det skulle du behöva ansöka om att få läsa Utökade kurser. Det är inte din rättighet och rektor kan säga Nej. Sedan måste behöriga lärare finnas på skolan och det gör de bara om Naturvetenskapsprogrammet och/eller Teknik ges på skolan, inte annars.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA