Carro
    Hej!

    Jag har en fråga som jag inte hittar svaret på själv.
    Det är så att jag är utbildad lågstadielärare i svenska men vill nu efter några år i yrket gå vidare till något annat.
    Då är jag intresserad av yrket Copywriter!
    Men jag hittar inte en utbildning i Skåne där jag kan utbilda mig till detta yrket.
    Jag har funnit en utbildning på YH i Göteborg som jag tror är närmst?
    Annars är det väl Forsbergs och Berghs? Men problemet är att de ligger i Stockholm och jag vill inte/kan inte flytta...
    En möjlighet som jag funderar på är att gå Förlag och-bokmarknadskunskap vid Lunds universitet, där det står i beskrivningen att det ingår copywriter undervisning, funderar på att nu i höst, innan förlagskursen börjar, att gå Copywriter distanskurs på Forsbergs. Men vet inte om detta slår lika hårt i konkurrens som att gå på t ex en reklamskola i 2 år.
    Vill ju gärna gå det helst om det finns här i Skåne.

    Har ni andra förslag på hur jag ska tänka och göra?
    Eftersom jag vill gå här i Skåne.
    (Har även bara 2 år kvar på CSN.)
    Eller är min egna Idé bra? Med förlagskursen, 3 terminer, får då en ny kandidat i förlag, (eftersom jag kan räkna med 90 hp från min lärarutbildning) och Copywriter distans på Forsbergs? Har ju även lärarerfarenhet i svenska, kanske är det en bra kombo? Men som jag förstår det är det ens portfolio som väger tyngst när man sedan söker jobb som Copywriter?

    Hoppas ni kan svara :)
    Mvh
    Caroline

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!
    Det är arbetsgivare som anställer vem hen vill och vilken utbildning eller tidigare arbetslivserfarenhet som en viss arbetsgivare kommer att föredra - kan inte vi veta på förhand. Det beror mycket på vilka dina konkurrenter om just "det jobbet" blir, dvs vem är de andra som söker samma jobb som du kommer att söka.
    Mer utbildning och mer arbetslivserfarenhet i den aktuella branschen är alltid bra, som du själv vet också men arbetsgivaren kan anställa en person som har "fel utbildning" och ingen arbetslivserfarenhet också (baserat på t.ex. dennes "portfölj" - om den kan uppvisa vilka idéer och projekt hen har arbetat på - på egen hand, utan att ha någon anställning).
    Det är därför extremt svårt att ge råd i din situation.
    Jag tycker att din plan låter som en genomtänkt och vettig plan.
    Jag råder dig också att med jämna mellanrum kolla på www.yhguiden.se där förändringar i utbudet kan tillkomma med ganska kort varsel.

    En bra idé kan också vara att se på http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?T="Copywriter"+ i annonser om lediga jobb - vad arbetsgivare efterfrågar i form av utbildning och andra meriter. Just nu finns det 10 annonser om lediga jobb (men ingen av dem i Skåne, de flesta är i Sthm och i Göteborg).
    Det kan hända att när du är färdigutbildad, så finns det kanske inte något ledigt jobb i Skåne att söka. Frågan är då om du kan tänka dig att flytta eller starta eget (som egen företagare eller konsult)? Eller vad gör du då om du inte skulle kunna få (eller ens söka) jobb i Skåne när det blir dags?

    Fördelen med Yrkeshögskoleutbildningar är att de innehåller minst 25% praktik och då får man kontakt med arbetslivet inom "rätt bransch" redan under utbildningen. En annan fördel med YH är att de startar på de ställen i landet där behovet finns (dvs prognosen är att det kommer att finnas jobb inom rätt bransch). Därför rekommenderar jag att du försöker fundera på möjlighet att flytta till en YH och det är då större chans att du får jobb på den nya orten (där YH finns).

    Ett förslag som jag har: att du tar kontakt med den eller de arbetsgivare i Skåne som du har tänkt dig i framtiden (att du vill jobba för dem) och frågar vilken utbildning de tror på mest av allt - dvs vilken utbildning önskar de att deras framtida anställd har.

    ang. högskoleutbildnngar - det finns inte någon stark koppling mellan platserna på högskola och behov på arbetsmarknaden. Det kan därför bli så att du går en högskoleutbildning på Lunds universitet men sedan finns det inga lediga jobb att söka i hela Skåne under många år till och med... Jag säger inte att det blir så. Jag säger bara att det ev. KAN BLI så... Det händer att folk blir förvånade när de har gått en högskoleutbildning och sedan inte hittar något jobb att söka på utbildningsorten. Sådant händer. Då får man välja att söka jobb långt ifrån och flytta om man får jobbet eller starta eget eller söka andra jobb som inte har med din tidigare utbildning att göra.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga hälsningar
    ANNA
    • Carro : Hej!
    • Carro : Hej! tack för ditt svar! Jag ska kolla upp lite arbetsgivare i Skåne! Går jättegärna YH, kanske är det så att skolan finns i Göteborg för det finns fler arbeten där? Är det inte så att YH svarar för att arbetsmarknaden behöver fler inom det yrket? Är det "konstigt" då att det finns så lite jobb ute inom det, när det finns en YH utbildning? Har en fråga till! :) kan nämligen även tänka mig att arbeta som marknadsförare, men vet lite om vad det egentligen är. Vad är arbetsuppgifterna i stort? Jag tycker i det stora hela om kommunikation, reklam, presentera, vara kreativ. Finns det andra yrken som skulle passa i den kategorin? Som jag bara inte har tänkt på. Var även inne på att gå media och-kommunikationsvetenskap på Lunds universitet, men som du säger så vet man inte om man får jobb ändå. men dock ingår det praktik i den utbildningen, det kan säkert hjälpa till mycket. Gick media på gymnasiet och tyckte mycket om när vi läste mediekommunikation och fick hösgta betyg i detta. (lite ovanligt för mig när det är ett teoretisk ämne, men visserligen är det kreativt tänkande) jag minns bara inte exakt vad man gjorde på kursen i gymnasiet bara att jag gillade den mycket.
    • Anna : En bra idé är att kolla noga på www.yhguiden.se om du ser någon YH utbildning som är av intresse för dig. Där finns det beskrivning av själva utbildningen samt kan man läsa mer på skolans hemsida och även höra av sig till skolan om man vill veta om vad man kan jobba som efter just den utbildningen. Ofta finns det Reportage/intervjuer med f d elever där de berättar hur det gick för dem. Att det ligger bara 10 jobb ute i platsbanken för Copywriter just nu kan bero på att många arbetsgivare anställer via "personliga kontakter" och inte via en platsannons. Folk hör av sig till arbetsgivare direkt (även när det inte finns någon annons) och så rekommenderar de redan anställda sina bekanta (t.ex. före detta kursare) som har samma eller liknande utbildning som de själva. AF säger att minst 70% av jobben som tillsätts inte kommer ut i platsannonser. Yrkeshögskoleutbildningar är den utbildningsformen som mer än någon annan form följer arbetsmarknaden och därför finns det bäst chans att få jobb just efter YH.
    • Anna : En liten "notis" om praktik: högskoleutbildningar innehåller också praktik, ja. Men... YH innehåller mer praktik och sedan är det så också att YH tas fram i direkt samarbete med arbetslivet. Representanter från företag finns med i ledningsgruppen på YH. Praktik på YH heter LiA = Lärande i Arbete. Man kan söka praktik inom YH på ett företag som ingår i ledningsgruppen för just den utbildningen, vilket ger stor fördel - innehåll i utbildningen påverkar av de företag som är med i ledningsgruppen och de är med på detta just för att de vill vara med och påverka vilken utbildning deras framtida anställda har.
    • Carro : Hej! Tack för svaret! Jag tror det lutar åt att kolla mer på YH! Och hoppas att det kommer mer utbildningar på YH som jag skulle vilja gå :)
    • : En "idé"/förslag (och ber om ursäkt om det är inte alls det du vill göra)... men tänk på möjlighet att jobba i ditt nuvarande yrke samt läsa på deltid eller på heltid på distans samtidigt - för att skaffa dig ett nytt yrke. På så sätt har du hyfsad inkomst och inte spenderar dina resterande studiemedelsveckorna utan sparar dem och har i framtiden möjlighet att utnyttja dem för ännu en annan utbildning. Du är så ung ännu och pensionen ligger väldigt långt framåt i tiden men "en vacker dag" när du blir pensionär, kan de där två åren med eller utan lön ha ganska stor påverkan på din pension. Tjäna mer innebär inte bara pengarna "i handen" idag utan även påverkar annat: pension, SGI (sjukpenninggrundande inkomst) - i fall du blir sjuk under längre tid än 2 veckor och ansöker om Sjukpenning hos Försäkringskassan. Tråkigt att tänka på eventuella sjukdomar och pensionen ligger ju ännu så långt fram för dig, men... :) ... jag tänkte att jag nämner detta i alla fall. Sedan är det upp till dig att bestämma hur du vill göra! Lycka till, oavsett vad du beslutar dig om att satsa på!
    • Carro : Tack! Det var en bra idé! :) Eftersom copywriter kursen just är på distans! Kostar dock men slipper ta CSN, som du säger känns det skönt att ha dom kvar :) ska kolla upp möjligheterna på dustans
    Läs alla kommentarer