Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; frågorna om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN och gör bedömning och fattar beslut om olika typer av studiestöd, bland annat om studiemedel så du får gärna fråga CSN. Men den erfarenhet och allmän kunskap som jag har i den frågan säger följande: studiemedel kan som max beviljas för Heltidsstudier; även om man läser på mer än 100% av studietakt, så kan man ändå få ut studiemedel för (som max) 100% av "normal" studietakt (på högskolenivå är det 30 högskolepoäng per termin). Och jag tror inte du behöver - för att uppvisa tillräckliga studieresultat - klara fler högskolepoäng än om du hade läst på endast 100% (även om du läser på mer än 100%). OBS! jag jobbar inte på CSN och beslutar inte om beviljande av studiemedel; jag svarar utifrån det jag minns sedan jag frågade om det (per telefon) en studiestödsutredare (men det var ett tag sedan, så reglerna kan ha förändrats eller tolkning av reglerna kan ha förändrats sedan dess). Den allmänna rekommendationen är att alltid försöka skaffa sig så bra kunskap och så höga betyg som möjligt i varje kurs man läser.
    Jag vill också råda dig att fundera över följande: om det inte är helt nödvändigt för dig att läsa på mer än heltid, så kanske du i stället kan satsa på att försöka skaffa ett extrajobb vid sidan av studier. Detta för att extrajobb ger både inkomst/lön och även arbetslivserfarenhet (som de flesta arbetsgivare brukar värdesätta ganska högt, även om erfarenhet kommer från "fel bransch"). Och om du både studerar och även jobbar samtidigt (i den mån du hinner och orkar) tillför det också variation "i vardagen"; det blir inte endast studier, studier och återigen studier.
    Men det är du som bestämmer. Oavsett vad du väljer att satsa på, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Dave : Okej tack för svaret :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!