Hej Ferdos,

    om inriktningen Dator- och kommunikationsteknik kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik

    där ges det också några exempel på vilka jobb man kan få efter den utbildningen.

    Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen dator- och kommunikationsteknik kan vara: IT-tekniker, teknisk säljare, servicetekniker, elektronikreparatör och nätverkstekniker.

    Saken är den att datorbranschen utvecklas väldigt fort och även helt nya yrken skapas. Exempelvis:
    >>>drönarpilot som inte fanns för några år sedan.

    Medan du läser på gymnasiet i 3 år kan ett antal nya yrken tillkomma som idag ännu inte finns.

    Du kanske vill läsa vidare efter gymnasiet. Det kan du i Sverige göra bland annat på yrkeshögskola>> eller på högskola/universitet>>. Det finns tusentals utbildningar man kan söka till efter den gymnasieutbildning som du nu funderar att gå.

    Vilka utbildningar som finns att söka till - förändras. Nya utbildningar kan skapas på de 3 år du läser på gymnasiet. Och just inom Databranschen går utvecklingen jättefort fram. Vi vet lite om hur det ser ut inom databranschen om några år.

    Mina råd:
    läs så mycket svenska och engelska du kan;
    läs så mycket matematik du kan;
    lär dig så mycket om datorer som du kan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA