Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniela;
    då apotekstekniker-utbildnignar ligger i Sverige på Eftergymnasial nivå och undervisningsspråk är Svenska, behöver man kunna svenska motsvarande - som lägst - godkänt betyg i svenska 2 (en gammal kurs svenska B) som är andra kurs i svenska på gymnasial nivå.

    Om en person är klar med SFI D, då läser hen sen grundskole-svenska (år 7-9 på grundskolan, som brukar kallas för "Svenska Grund" på komvux) och sedan svenska som andraspråk 1 och 2; det skadar inte att även ha läst SAS 3.

    Det "fattas" alltså ca ett års (som minst) intensiva studier i svenska. Ju mer svenska man kan, desto lättare blir det att både komma in på utbildningen, klara utbildningen och sedan också få jobb och klara av att jobba.

    Det är svårt att "snabba på" språk-inlärning. Personer med mycket höga utbildningar men som är lite äldre och kanske inte så där jätte-mycket språkbegåvade (deras styrkor ligger inom andra områden) kan behöva lång tid på sig innan de uppnår den språkliga nivån som krävs.
    Söka till utbildningar - alla utbildningar - även på yrkeshögskola, kan man givetvis göra. Det är gratis att söka och det kan ingen förbjuda. Dock bedömer jag att utan - som lägst godkänt betyg i SAS 1 (första gymnasial kurs i svenska), så kommer man inte bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning, oavsett om det är Apotekstekniker utbilnding eller ngn annan yrkeshögskoleutbildning.

    För övrigt, kan jag tipsa om andra "liknande" yrkeshögskoleutbildningar, ex.yh till Steriltekniker >.