Madeleine

    Hej! Precis som rubriken lyder: för oss som tog examen 2014, söker vi till eftergymnasial utbildning på annan kvota? Alltså gällande poängen. Jag har ett vagt minne av att våra lärare sa det. Eftersom att vi som tog examen 2014 var vi dem som var först ut med det nya betygssystemet A-F. I och med att lärarna var "osäkra" på det nya systemet skulle vi hamna i en annan kvota när vi sökte till eftergymnasial utbildning. Men jag kommer ej ihåg om detta stämmer... Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    den kvoten du frågar om hette BIex, och den fanns från antagning till höstterminen 2014 och till och med antagning till vårterminen 2017, men från antagning till sommarkurserna 2017 är den kvoten borttagen, alltså upphörde helt.
    Du kan se info om det på uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/kommentarer-och-artiklar/biex-upphör

    Numera (info från maj 2020) prövas sökande till svenska högskoleutbildningar (i betygsgrupperna) i BI eller i BII eller i båda, beroende på om man har kompletterat efter gymnasiet eller inte. Sedan finns det även fler kvoter:
    BF - omdöme från en folkhögskola
    HP - resultat från högskoleprovet.