Maja
    Hej!

    Det är så att jag läste till en kurs - psykologi 2b - eftersom jag aldrig gjorde det på gymnasiet. Nu har jag haft lite problem och kunde aldrig göra rapporten eller redovisningen. Betyder det att jag har ett F i ämnet? Jag läste kursen på Komvux. Måste jag göra en prövning för 500 kr för att få upp betyget där med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Fick du inte något betyg i slutet av kursen? (F är också ett betyg). Bra att få reda på om du fick betyg eller inte. I vissa fall kan man bli befriad från Prövningsavgiften. Vissa kommuner säger så här att i fall man är skriven i den egna kommunen dvs i samma kommun som man vill göra prövning i samt har sedan innan F-betyg i kursen, då behöver man inte batala för prövningen (i alla fall inte för första försöket). Men det är olika i olika kommuner - om de befriar från avgiften eller inte och i så fall vad de ställer för krav på dig för att bli befriad från avgiften.

    Gör så här:

    1. få reda på om du fick betyg i kursen (vänd dig till den skolan där du läste)

    2. om du fick F betyg - be att få det betyget "på pappret" och spara (kan behövas i framtiden)

    3. du kanske fick E-betyg (vi hoppas och håller tummarna).

    Beroende på vilket betyg du fick alternativt om du inte fick något betyg alls, kan du ta vidare ställning till vad du vill (eller behöver) göra.

    Vill du samråda med oss, hör av dig igen. Uppge då också om du fick betyg eller inte och vilket betyg du fick. Uppge också om du har Slutbetyg eller Samlat betygsdokument och vad dina framtida planer är: om du vill söka till högskola, till yrkeshögskola eller söka jobb eller göra ngt annat. Detta ber jag om för att kunna ge dig ett bättre svar! :)

    Varför läste du just Psykologi 2b? Är det så att du har F i den kursen i ditt Slutbetyg? Eller har du Samlat betygsdokument (och inte ett Slutbetyg)? Det är en viktig fråga - för att i fall du Saknar Slutbetyg, är det hög tid att ta tag i saken. Sista dag att få ut Slutbetyg blir 1 jan2017 och sedan är det att läsa mot gymnasieexamen som gäller (vilket stället högre krav).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare