Ellen
    Hej! Jag ska börja läsa upp mina betyg för att försöka komma in på psykologprogrammet. Jag har dock redan ganska höga betyg, så om jag ska göra prövningar kommer det krävas flera stycken, kanske för att höja till A från B eller C. Det som blir mest lönsamt tänker jag då är att få fulla meritpoäng, eftersom jag bara har 1,5. Jag tänkte nu anmäla mig till Franska 4 på komvux för att få ett meritpoäng, men är det så att teoretiskt sätt spelar det ingen roll vilket betyg jag får i kursen för att det är bara meritpoängen som räknas? Eftersom jag redan har en komplett högskoleförberedande examen. Så det påverkar inte det "vanliga" betygsnittet? Eller?

    Jag har läst Franska 3 sen tidigare, och har som sagt en komplett gymnasieexamen men ett mål om en utbildning som jag nu inte kommer in på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    för dig som har examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) gäller: betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget); på så sätt spelar det ganska stor roll hur högt betyg du får. Moderna språk 4 ger dig + 1.0 meritpoäng, men höjning av ditt meritvärde kan bli både mer eller mindre (mellan + 0.6 till + 1.4, beroende på hur högt betyg du får i mod.språk4-kursen). Mitt råd är därför att du försöker få så högt betyg som möjligt i Franska 4. Ju högre betyg du får, desto större blir höjningen av ditt meritvärde!

    • : Okej, bra att veta! Men, ersätts någon annan kurs i snittet då eller blir det som en utökad kurs och betyget bara läggs till?
    • Anna : Det blir som en utökad kurs, betyget läggs alltså till.