Jakob
    Hej!

    Min dröm är att plugga till läkare på Göteborgs universitet. Jag går i tvåan på naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap. Rent betygsmässigt ser det lovande ut för mig än så länge. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan.

    Jag har lagt märke till att urvalet BII ibland har haft lägre antagningspoäng än BI på läkarprogrammet på Göteborgs universitet. Ponera att jag inte lyckas få betygen som krävs för att antas till BI. Kommer jag då kunna antas till BII, trots att jag inte har kompletterat mina betyg?

    Om det är så att jag inte får antas till BII på grund av att jag inte kompletterat, vad är det enklaste sättet att antas dit? Räcker det med att göra komplettering i ett enda ämne? Och måste jag då ens höja mitt betyg eller räcker det bara med att "försöka"? Hur gör man ens för att komplettera?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jakob,

    det är ovanligt att antagningsgräns i BII, kompletteringsgruppen, blir lägre än för BI, direktgruppen. Vad gäller Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Göteborgs universitet) har det hänt till HT2020, men inte annars ... om man tittar på några år bakåt, så har det hänt just vid antagning till höstterminen 2020 (det är ett Undantag, kan man säga).
    Men svar på dina frågor är Nej, alltså Nej, man kan inte antas i BII om man inte kompletterat
    och Nej, det räcker inte att "försöka", utan man måste höja sitt meritvärde genom en komplettering (eller bli Behörig om man utan komplettering inte var det - men i så fall prövas man inte i BI). Det räcker att höja sitt meritvärde lite, hur lite som helst - men du måste då antingen få fler meritpoäng (om du inte haft max innan) eller höja betyget i minst en kurs med minst "ett steg", t.ex frånB tillA eller från D till C.