Gäst
    Hej, jag undrar om ni kan svara på följande: en elev önskar gå sin gymnasieutbildning på Island. Kan hen få något bidrag? Från vilken "instans" och hur mycket i så fall? Tacksam för ett snabbt svar! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Gäst!

    CSN kan eventuellt betala ut Studiehjälp för gymnasiala studier utomlands, och bland annat på Island. För det måste vissa villkor vara uppfyllda, bland annat måste den gymnasiala utbildningen som eleven vill läsa, vara godkänd av CSN. Information om det och mycket annat kring Studiehjälp för studier utanför EU/EES finns på CSN´s hemsida, snabblänk är här>>

    Det spelar, alltså, roll - exakt vilken gymnasial utbildning eleven planerar att gå. CSN uppmanar ta kontakt med dem, uppge vilken utbildning och på vilken skola utomlands man vill läsa för att få svar om just den utbildning skulle ge rätt att få Studiehjälp.

    Sedan är det också så att elevens "hemkommun", dvs den kommunen där hen är folkbokförd, kan besluta om att ge eleven ekonomisk hjälp under gymnasiestudier utomlands. Det finns exempel när kommuner frivilligt ger sådan hjälp. Kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är skriven/folkbokförd. Det är mycket möjligt att kommunen säger Nej, men det är värt att fråga i alla fall, tycker jag. Det kan bero på vilken orsak (motivering) som eleven har för varför hen vill eller behöver läsa just på Island.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare