Ali
    Hej! Det är så att när jag gick på gymansiet så läste jag matematik 1a men jag struntade i det och var helt oinstresserad av ämnet men lyckades endå få ett godkänt pgr av att läraren tyckte om mig men frågar du mig så var det oförtjänt eftersom jag själv vet att jag inte borde ha fått godkänt. Men iaf nu är det så att jag vill börja studera men jag känner/tycker att jag behöver läsa om matematik 1 på komvux men jag får inte göra det eftersom att jag redan har godkänt i kursen.. jag snackade med syv från min ort och dem sa att jag fick inte läsa om kursen och nästa mattekurs jag får läsa är antigen 2a 2b 2c... jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga det känns som att jag är fast och finner ingen utväg... jag skulle liksom vilja börja om på nytt och läsa matematik 1b men den möjligheten finns inte för mig... skulle uppskatta ett snabbt svar och hjälpmedel till min dilemma Mvh Ali

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,
    du får Söka till komvux, det kan ingen förbjuda dig att göra.
    Sedan kanske du har tur och kan komma in även på matte 1; så sök. Möjlighet att komma in beror på om pengarna räcker även till de sökande som redan har godkända betyg (de är mindre prioriterade).

    ***
    Andra alternativ
    Självstudier - www.matteboken.se - skaffa kunskaper i matte på egen hand, inför studier i matte 2. Innehåll i Matematik 1 finns på matteboken.se/lektioner/matte-1 och bor du i en satd där en Räknestuga finns kan du kostnadsfritt få hjälp där. Se info på mattecentrum.se/raknestugor

    Folkhögskola - du kan söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och om du kommer in, läsa matte där.
    Ett långsökt och osäkert alternativ: att flytta till den kommun som ger mer pengar till komvux, jämfört med andra kommuner där pengarna även kan räcka till de som vill "läsa om" (fråga inte oss vilka kommuner det är - för vi har inget svar att ge på den frågan.).

    Du kan också försöka "annulera" ditt betyg i matte 1 - kontakta din gymnasieskolans rektor och fråga om det. Dock kan det bli svårt att få igenom. Rektorn kommer troligtvis svara att hen litar på lärarens bedömning och att även om du nu, kanske, inte minns matte - att du vid kursens slut uppvisade tillräckliga kunskaper för godkänt betyg (för att i annat fall skulle inte läraren sätta godkänt betyg "på dig").

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • :

      Tack för svaret men jag var in till syv i min ort igen men dem säger att jag inte får läsa kursen... det är faktiskt sjukt löjligt. jag gav en riktig bra förklaring till hur allt ligger till men dem säger fortfarande nej... en annan grej alla rekommenderar matteboken.se osv men grejen är att jag har försökt att nöta på matten själv genom en mattebok men när det kommer till en problemlösning eller nå liknande så spelar det ingen roll vilken sida som jag söker efter hjälp! Matteboken.se är hjälpmedel det är inte en ersättning till matteböcker. Jag är fast i smeten faktiskt finns det absolut ingen chans att man kan få plugga matte 1b i klassrum någonsin?! Matte 1b och 1a är inte ens samma kurs! Detta är sjukt löjligt.

    • Julia : Matematik 1a, 1b och 1c är i princip samma kurs /det finns lite skillnader... men inte så stora för att kunna säga att det är Olika kurser/. Ingen kan förbjuda dig att Söka till komvux. Sedan prioriterar komvux personer om saknar grundskolekompetens. Sedan tar komvux in dem som ej läste kurser, alls, över huvudet taget... och sedan brukar pengarna vara slut. Om komvux får välja att erbjuda dig en studieplats framför den personen som aldrig fick chansen att läsa matte 1, vad tror du den personen skulle säga? Om pengarna ej räcker till att köpa studieplatser till alla som så önskar, måste urval göras... suck!
    • Julia :

      Vi på fråga syv kan inte ändra på reglerna. Sök läsa på komvux. Vi hoppas du har tur och kommer in. Du kan också söka läsa på flera olika folkhögskolor. >> Mattecentrum driver också Räknestugorna. Se om det finns en räknestuga i din stad. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga.

    • : Hej Julia! Tack för ditt svar! Grejen är att dem svaren jag har fått från studievägledaren i min ort är att jag inte får söka kursen överhuvudtaget. Dem har inte sagt det som ni två damer har sagt utan det har rakt av varit nej, du får inte söka kursen och om du ska plugga en mattekurs så får det vara på B nivå. En fråga bara, vad är utbyteskomplettering?
    • Julia : Ingen kan förbjuda dig att söka. Sedan att "din syv" menar att det är kanske "ganska så meningslöst" för att hen vet att platserna inte räcker till ens till de mest prioriterade, kan hända.
    • Julia :

      "Utbyteskomplettering" är det när man får betyg i en "motsvarande kurs"; Var god se Tabell för utbyteskomplettering >> : elever som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare läste Svenska A och B; Engelska A och B och Matematik A, B, C, D och E. Om en sådan person har IG (icke-godkänt) betyg i en sådan "gammal" kurs som inte längre går att få betyg i (möjlighet som upphörde sista juni 2016), kan hen få betyg i en "motsvarande kurs" - i stället för Svenska A - i Svenska 1; i stället för Engelska B - i Engelska 6... och då kommer betyget i en "motsvarande kurs" räknas in i stället.

    • Julia : Som sagt, ingen kan förbjuda dig att göra ansökan till komvux. Du får söka vilka kurser du vill. Sedan kan komvux ge dig svar PLATSBRIST eller OBEHÖRIG. Du vill ju få svar ANTAGEN och vill läsa kursen. Men vi på Fråga syv kan inte anta dig till en komvux-kurs. Antagning gör personal på komvux. Komvux har begränsat budget. Enligt Vuxenutbildningsförordningen måste komvux prioritera "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" - det är i första hand Grundskolekurser komvux måste erbjuda, för att "grundskola är rättighet för folket", kan man förenklat förklara. Det är endast Grundskola som i Sverige är obligatorisk. Att läsa på gymnasiet är inte obligatoriskt. Tanken är att man kan söka jobb med endast grundskolekompetens, men i praktiken är det rätt så svårt att få jobb utan gymnasiekompetens. Dock finns det exempel när folk får jobb även utan fullständig grundskolekompetens.
    • : Julia jag vet att det inte är du som är ansvarig för ansökningarna haha. Hade du vart från samma ort som mig så hade du också blivit frustrerad, att man går till syv och dem själva vet inte hur svenska systemet funkar. Och man blir lite ledsen när alla syv kan bara göra en grej och det är att rekommendera matteboken.se. Därför jag tog initiativet och frågade er här, ni har varit till stor hjälp och hjälpt mig att fatta att det är hopplöst helt enkelt. Tack och hej!
    • Julia : Vill du läsa matematik med lärarledda lektioner kan du även söka till många olika folkhögskolor. Folkhögskolornas sida är www.folkhogskola.nu och här är man inte beroende av vilken kommun man är folkbokförd i, utan du kan söka till alla de olika folkhögskolorna och det finns över 150 st. i Sverige. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat (studentboende).
    • Julia : Förutom matteboken.se och Räknestugorna som drivs av Mattecentrum, finns det även video på Youtube som mattelärare lägger ut - där de ger i princip "lektioner" i olika avsnitt inom matte; sådana video kan man se många ggr - så många man behöver.
    Läs alla kommentarer