Cornelia
    Jag går nu tredje året i gymnasiet och ska ta studenten om bara några veckor. Under denna terminen hände det saker i mitt liv som gjorde att jag inte klarade av skolan. Nu sitter jag här och försöker komma ikapp med det sista i skolan men inser att i kurserna matematik 3 samt gymnasiearbete är två kurser jag inte kommer få godkänt i. Eftersom gymnasiearbetet krävs att få godkänt på för att kunna få ett godkänt gymnasiebetyg så måste jag helt enkelt läsa om denna kurs. Då kommer min fråga måste jag läsa dessa kurser på ett fjärde år i gymnasiet eller kan jag välja att läsa upp ämnen via komvux? Har läst på vissa sidor att man är tvungen att ha en godkänd gymnasieutbildning eller vara 20 år för att kunna läsa på komvux, stämmer detta eller kan jag som endast är 18, snart 19, och inte har en godkänd gymnasieutbildning läsa vidare där?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Cornelia!

    Det är mycket tråkigt att det har hänt saker som utgjorde hinder för dina studier. Mycket bra dock att du försöker komma ikapp. Fortsätt läsa nu (hoppa in av skolan de sista veckorna på terminen) och du, oavsett betyg, kommer att kunna läsa på Komvux.

    Med "godkänd gymnasieutbildning" på Komvux menas att man har gått 3 år på gymnasiet och läst gymnasiala kurser. Att man sedan fick lite för många F eller betyget F i "fel kurs" - spelar för behörighet att läsa på Komvux ingen roll.

    Däremot i fall du vill läsa på gymnasiet nästa år - då bör du i så fall försöka byta till en annan skola eller ett annat program - till åk2 (slutet av åk2) så att du nästa år kan läsa åk3.

    Vill också lägga till en punkt om "studieekonomi" (i fall du inte vet det men är intresserad av att få Studiehjälp från CSN): fram till 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år är du inte berättigad för Studiemedel (du är för ung) utan det är Studiehjälp som gäller för dig. Studiehjälp förutsätter att du studerar PÅ HELTID. Vid deltidsstudier har du inte rätt till några pengar från CSN för studier på gymnasiet eller Komvux. Däremot om du kommer in på en eftergymnasial utbildning (och är fortfarande under 20 år, då har du rätt till Studiemedel och kan läsa på halvtid & få halva Studiemedel).

    Detta skriver jag för att du ska ta ställning till om det är viktigt för dig att söka Heltidsstudier på Komvux. Om det är bara 2 kurser - Matte 3 och Gymnasiearbete som du vill läsa på Komvux, tar det 10 veckor (två 100 poängskurser läser man på Komvux under 10 v. - om man läser på heltid). Om du vill läsa en hel hösttermin på Komvux på heltid, sök flera kurser: t.ex. Engelska 7 eller Moderna spåk 3 - som ger Meritpoäng. Du kan med fördel samråda med SYV på Komvux i din kommun om vilka kurser du kan söka.

    Du kan också samråda med SYV och/eller Rektor på ditt program ang. byta till en annan skola eller ett annat program på samma skola - nu på en gång, innan utgången av läsåret. Fördelar med det är att du är garanterad heltidsstudier under nästa läsår om du läser på gymnasiet och med det kommer att ha rätt till Studiebidraget från CSN & du kommer också att ha rätt till gratis lunch på skolan (vet inte om det är viktig för dig, men nämner det i alla fall). Om du byter till ett annat program (eller inriktning) på samma eller på en annan skola, ta upp frågan direkt om Individuellt anpassat program för att beslut om det måste fattas av rektor innan utgången av åk2. Du går åk3 nu och du byter i så fall "neråt ett år" och hoppar in i slutet av åk2. Jag tror inte du kan byta till samma program & inriktning som du går nu. Det blir i så fall att "gå om ett år" och för det krävs särskilda skäl (t.ex. läkarintyg eller andra tungt vägande orsaker).

    Jag vill inte stressa dig men det är lite bråttom nu att bestämma sig om hur du vill göra. Eftersom du du är 18 år, kan du fatta beslutet själv utan dina vårdnadshavare (formellt sett) men jag skulle i alla fall råda dig prata med föräldrarna för att de känner dig väl och vill ha ditt bästa - så de kommer att ge de bästa råden. Om du vill läsa ang Individuellt anpassat program (vad som gäller) - finns info här: http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    och om vad som gäller när man byter program, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare