Mansora

    Hej! Jag har missat tredje året på gymnasiet på grund av sjukdom och inte lyckades ta studenten. Jag vill fortsätta läsa vidare nu men jag vet inte hur jag ska göra! :( jag läste natur i gymnasiet, nu är jag 19 och min fråga är hur ska jag kunna fortsätta och ta examen?

    • Anna : Under vilket kalenderår fyller du 20 år?
    • : 2020
    • Anna : Var god läs mitt Svar, nedan.
    • Anna : Vad du kan göra nu, redan idag - är att börja repetition och självstudier, t.ex i matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du kan söka till folkhögskolornas Allmänna kurser. Börja med att kika på allmän info om folkhögskolorna och studier på folkhögskolorna.
    Det är inte uteslutet att du skulle kunna komma in på några Yrkeshögskoleutbildningar, som egentligen är eftergymnasiala men kan även ta in obehöriga (och med tanke på att förr i tiden var gymnasiala utbildningar i Sverige 2-åriga och det finns fortfarande folk som söker eftergymnasiala utbildningar med den gamla 2-åriga gymnasiala utbildningen, är det inte alls uteslutet att du skulle med betygen från 2 år på gymnasiet kunna antas på någon eller några yrkeshögskoleutbildningar).

    Exempel på yrkeshögskoleutbidlningar där det finns ledig plats (i allafall enligt den info vi har idag, den 24 nov) - den här yh startar 20 jan 2020 och ges på distans från Uddevalla:
    teknikhogskolan/transportledare-groen-logistik

    de här yh startar 20 dec 2019 i Göteborg:
    jensen-yrkeshogskola/frontendutvecklare-inriktning-webbsakerhet-jensen-goteborg
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-azure-jensen-goteborg

    Om du vill få ut just EXAMENSBEVIS - då är det viktigt att veta under vilket år du fyller 20 år; detta för att kunna svara om du kan redan nu komma in på komvux eller om du fortfarande kan läsa inom ungdomsgymnasiet.

    Exempel:
    om du fyller 20 år under kalanderår 2020, då har vi ett "problem" med din ålder, vad gäller läsa mot examensbevis; detta för att det är först från 1 juli 2020 (som tidigast) att du kan påbörja studier på komvux; och att läsa på Ungdomsgymnasiet kan du ju nu, under detta läsåret, men om du inte befinner dig i studier nu och det är nästan slutet på november då kanske det blir omöjligt att hoppa in i pågående studier på gymnasiet; kanske, om du vill försöka hoppa in i år2 på gymnasiet och det finns ledig plats + rektor fattar beslut att ta in dig (alltså med lite tur) kan du kanske tas in i år2 (eller kanske in i år1) på gymnasiet  - detta under förutsättningen att du har godkända betyg från gymnasiet sedan innan.

    Vem kan hjälpa dig komma in i studier?
    Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd;
    KAA-ansvarig i den kommunen där du är folkbokförd.
    Till folkhögskolorna söker du till varje folkhögskola - direkt till skolan.
    Allmänna kurser med naturvetenskaplig inriktning med start Januari 2020 där enligt www.folkhogskola.nu fortfarande finns lediga platser:
    Stockholms-lan/Roda-Korsets-folkhogskola/Kurser/2020vt/naturvetenskapligt-basar-med-inriktning-hallbar-utveckling
    Folkhogskolan-i-Angered/Kurser/2020vt/allman-kurs-gymnasieniva--litteratur-och-samhalle
    Folkhogskolan-i-Angered/Kurser/2020vt/allman-kurs-gymnasieniva----demokrati-och-samhalle

    Vänligen
    ANNA

    • : Nu har jag sökt till Angered folkhögskola men jag har en fråga, jag ska läsa till tandläkare eller socionom sen kommer folkhögskolan ge mig behörigheten för dessa utbildningar?
    • Milla : Du behöver få ut omdöme om GRUNDLÄGGANDE behörighet och om särskild behörighet i just de kurserna som krävs för din högskoleutbildning och prövas i BF-urvalet.