Emanuel

    Hej, Kanske ni kan svara på mina frågor. Jag har ett slutbetyg utfärdat före 2010 via vuxenutbildningen och funderar på att läsa upp mitt gamla Engelska B som motsvarar idag Engelska 6. Jag vill alltså få ett högre betyg i det ämnet som behövs för en utbildning jag söker. Jag vet att man kunde göra prövning i gamla kurser som betygsattes med IG-MVG till och med juni 2016 och att man efter det datumet kom att i fortsättningen prövas i de nya kurserna som ersätter de gamla.  När jag tittar närmare på vad som gäller för mig (om jag förstått det rätt), står det att betygsvärdet inte räknas med i jämförelsetalet utan bara meritpoängen läggs till. Kan jag inte få ett högre betyg? Nu är det så att jag redan har meritpoäng på Engelska B som DÅ var en meritpoängskurs.  Men om det skulle gå att läsa upp ämnet och jag får ett högre betyg, förlorar jag då mina meritpoäng eftersom Engelska 6 ingår numera i grundläggande behörighet och är ingen meritpoängskurs. Jag vill alltså få högre betyg samtidigt som jag behåller mina meritpoäng i ämnet. Hoppas jag får veta vad som gäller egentligen då det känns lite förvirrande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    intressant fråga! men också svårt att svara på... Det är antagning.se som räknar fram meritvärdet. Jag vill därför råda dig ställa din fråga till dem, du finner mailformuläret på antagning.se/sv/antagningsservicekontakt/kontakta-antagningsservice/mejla-oss

    Du kan samtidigt som du mailar till antagning.se också ansöka om att få läsa engelska 6 på komvux. Tyvärr kommer du med stor sannolikhet få svar PLATSBRIST då komvux anser att i fall man har G eller högre betyg i eng B, så är man behörig, och för konkurrenskomplettering finns ofta ej några resurser på komvux. Så, det är mycket möjligt att du ej kan läsa eng 6. Du kan då se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningen. Kunskaper inför prövningen skaffar man sig genom självstudier eller med hjälp av en privat lärare eller på annat sätt som man själv får ordna.
    Alltså, kan din fråga tyvärr bli till en "icke-fråga" om du ej ska kunna få betyg i eng 6 (om komvux svarar PLATSBRIST och inte hittar var du kan göra prövning, eller om du gör prövning men ej får högre betyg än du redan har i eng B). G motsvarar E på den nya betygssklan; VG motsvarar betyget C, MVG motsvarar A på den nya skalan.
    Du kan alltså söka läsa eng 6 på komvux och söka var du kan anmäla dig till prövningen. I vilket fall kan du inte försämra dina chanser om du får ett nytt betyg. Antagning.se kommer att räkna till din fördel, du får behålla det högre meritvärde om det nya betyget skulle sänka det.
    Eftersom det är bra att kunna mer engelska och fräscha upp sina kunskaper inom språk - är det bra om du läser eng 6 eller repeterar och läser på egen hand, oavsett om det kommer höja ditt meritvärde eller inte.
    Vänligen
    ANNA

    • Emanuel : Tack för svaret. Jag hade frågat antagning.se men tyvärr hänvisade de mig till studivägledare. Så då är det svårt att kunna få läsa engelska 6 med andra ord.
    • Anna : Du förlorar inget på att läsa engelska 6; sök till komvux. Om du kommer in - läs kursen och försök få så högt betyg som möjligt. Vi ska försöka få svar på din fråga genom att kontakta en sakkunnig. och i så fall återkommer till dig!
    • Emanuel : Gäller det samma sak om jag skulle söka en annan kurs jag tidigare har läst. Jag har nämligen också funderat på att läsa upp andra kurser som jag har bara Godkänt i. Skulle man också få svaret platsbrist?
    • Anna : Om man redan har godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs, kallas det för "konkurrenskomplettering" och det är mycket sällan som komvux har råd att ge plats för att konkurrenskomplettera. Alla får söka läsa kurser på komvux men i första hand får man plats på grundskolekurser, sedan på gymnasiet - men om man ej tidigae läst kursen. Ju kortare tidigare utbildning man har, desto större chans att komma in på komvux.
    • Emanuel : Tack för svaret och visst jag vore tacksam om ni kunde få svar på min huvudfråga via en sakkunnig.
    • Mikael :

      Vi fick nu svar från UHR: Du kan läsa engelska 6 för att höja betyget i engelska B och krävs inte engelska B för särskild behörighet får du även meritpoäng för engelska. - Så lyder svaret vi fick från en sakkunnig. Obs! Fråga syv jobbar inte med antagning till utbildningar och kan inte ta ansvar för hur de som jobbar med antagning till utbildningar hanterar ansökan och beräknar meritvärde.

    • Emanuel :

      Det låter bra men egentligen spelar det inte så stor roll när det ändå verkar vara svårt att kunna få göra en prövning i ämnet. Men jag är tacksam för svaret jag fick i alla fall.

    • Daniel : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • Emanuel : Bara en sak till. Säg att jag skulle få möjligheten att få göra prövningen i Engelska 6 och får bara betyget E, kommer det fortfarande stå Engelska B Godkänt i mitt slutbetyg?
    • Anna : I dokumentet Slutbetyg kommer inget att ändras, oavsett vilka nya betyg du får. Du bifogar de nya betygen på separat dokument tillsammans till Slutbetyget när du söker till utbildningar.
    • Emanuel :

      Ok tack

    Läs alla kommentarer