Magdalena

    Hejsan! Jag har fått upp ögonen för att plugga Ux design då det verkar vara ett framtidsjobb. Håller på att jämföra utbildningar just nu och fundera lite på vad jag ska välja. Kollar in en utbildning i Karlstad inom Ux design på changemaker och en till webmaster i Vimmerby. Vilken utbildning kommer ge mig mest chans att få jobb? Har du något tips på hur jag ska tänka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utbildning till webmaster i Vimmerby är en högskoleutbildning (alltså söker du den via www.antagning.se) och utbildning till UX-designerChange Maker är en yrkeshögskoleutbildning, ej högskole-universitetsutbildning. Du kan alltså söka till båda + till ännu många fler utbildningar (samtidigt) och du kan komma in på flera utbildningar mer eller mindre samtidigt och se sedan vilken utbildning du vill tacka Ja till.
    Det är inte så svårt att göra ansökan om en utbildning, så jag tycker du ska sök alla utbildningar som intresserar dig. Söker man bara till en utbildning och inte kommer in (eller om den utbildningen inte ens kommer att starta, av någon anledning) då har man ingen utbildningsplats. Det går alltid tacka Nej (lämpa Återbud) till erbjuden utbildningsplats.
    Om yrket UX-designer kan du läsa på framtid.se/yrke/ux-designer
    Yrken inom DATA-IT är i Sverige (för det mesta) icke-reglerade med få undantag (till undantagen hör Civilingenjör inom datateknik, högskoleingenjör med IT-inriktning och Lärare i dataämnen). Att yrke är icke-reglerat betyder att arbetsgivare bestämmer vilken utbildning som passar eller är tillräcklig eller önskvärd och olika arbetsgivare tänker olika + att utvecklingen inom den branschen går så fort fram att nya yrken dyker upp och nya kunskaper kommer att krävas om bara några månader (men vad vi idag ännu vet någonting om...). Satsar man på att verka inom DATA-IT måste man vara beredd att ständigt hänga med och lära sig nya saker även när man är "klar med sin utbildning" för att man aldrig blir klar med utbildningen, kan man kanske säga. På en arbetsplats eller som egenföretagare kommer man ständigt behöva lära sig mer och lära sig nytt.
    Du i din fråga nämner en yrkeshögskoleutbildning och en högskoleutbildning och generellt så är YH-utbildningar mer praktiska, kortare (ofta men inte alltid) och är skända för att leda till jobb direkt efter utbildningen, ofta får man jobb på sin LiA-plats eller via de kontakter man skapar sig på sin LiA-plats.
    Högskoleutbildningar är ofta längre och mer teoretiska; de ger bred och stabil teoretisk grund som man ofta kan bygga på genom vidareutbildningar; de behöver inte leda raka vägen till jobb.
    Du får gärna kika på många olika utbildningar; på yhguiden.se/data-it finner du yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT.

    Studie- och yrkesvägledare