fatemeh
    Hej!
    jag har blivit antagen på min femte val i gymantagning,jag undrar om jag välja alternativet som står "Jag tackar JA till erbjuden plats. men vill stå kvar som reserv till högre val." och sen om jag ska bli antagen i min högre val men jag vill välja min femte val som har bilivit antagen innan.Är det möjligt att jag välja så?
    • Jelena : Är det antagning till högskola/universitet som din fråga gäller? I så fall ring till antagning.se - 0771-550720. du skriver "gymantagning" kanske menar du "gyantagningen" gymnasieantagning i Stor-stockholm, men det kan ju inte stämma då du är 21 år... och då är för gammal för gymnasiet. Sökte du kanske till Komvux - i så fall i vilken kommun? Omöjligt att svara när man inte vet vad du sökte till - vilken skolform: gymnasiet, komvux eller högskola - eller kanske yrkeshögskola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatimeh;
    du bör läsa noga information på den sidan där du gjorde din ansökan. Annars, kontakta gärna personal som jobbar med ansökan/antagning - kontaktuppgifter borde finnas på den sidan där du gjorde din ansökan.

    Saken är den att det kan vara rätt så Olika hur antagning från RESERV hanteras. I vissa fall kan man välja sen att tacka Ja till att komma från reserv, om det blir aktuellt; men i vissa andra fall - så antas man automatiskt till sitt högre prioriterat alternativ (utan att du får en fråga sen...) och då förlorar du den platsen där du nu är ANTAGEN, som går till någon annan som ev. står i reserv till den utbildningen där du nu är antagen.

    Alltså, vi på Fråga SYV kan inte i detalj redovisa hur de olika antagningskanslierna gör; de kan också ändra sitt sätt från ett år till nästa - därför är det bäst att du läser noga info på antagningssidan och vid oklarheter kontaktar de som jobbar direkt med antagningen. Detta för att det sedan inte blir fel.
    Ponera att jag ger dig fel svar/råd. Och du blir sedan "drabbad" på så sätt att du ej ska kunna gå den utbildning som du önskar; vad ska vi göra då? Att hänvisa till att du fick fel råd ang. hur du ska svara på antagningsbesked, kommer inte att hjälpa dig att få tillbaka din utbildningsplats. Det är ditt ansvar att ta reda på hur just din ansökan hanteras och vilket svar du ska ge (detta eftersom du är över 18 år och är myndig; sökande under 18 år kan förlita sig på sina vårdnadshavare, som då har huvud-ansvaret).

    Vänligen
    Julia syv