Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Frågor och svar taggade med 'IM:individuellt alternativ' (14 st.)
Hej! Har en 18 åring på folkhögskola, allmän kurs. Hen orkar bara gå halva dagar, dvs förmiddagar. Pga Autism, adhd, depression blir hen mycket uttröttad. Klarar heller inte av att äta lunch på skolan. Hen behöver gå deltid och...
Milla : :
Hej,en svår situation du beskriver. Du nämner bland annat att den folkhögskolan som den studerande går på är den enda i närheten; folkhögskolorna utanför stora städer... Läs hela svaret
Hej! Jag har inte sökt till något gymnasium då jag ska gå ett år på en internatskola i Danmark. Skolan i Danmark är inte ett gymnasium, och jag är rädd för att det inte kommer bli bra. Jag undrar därför, ifall jag efter...
Milla : :
Hej,att börja på ett nationellt program i Sverige senare än i mitten av september brukar inte vara möjligt. Men du kanske kan skrivas in på gymnasiet i alla fall fast inte... Läs hela svaret
Hej, jag vill komma in på hantverksprogrammet, textildesign. På gymnasium.se står det att antagningsgränsen är 150 meritpoäng, vilket jag antar är för i år då det brukade stå 240 (ish, över 200 iaf). Jag har 145 poäng (jag...
Milla : :
Hej,skolverket påstår att de mest pålitliga uppgifter vad gäller antagningsstatistik för gymnasieval fås genom information från gymnasieantagningskanslierna och jag tittade nu på den... Läs hela svaret
Hej! Jag går första året på gymnasiet med en omstrukturerad skolgång. Jag läser bara två kurser och är snart klara med dem på grund av min psykiska hälsa under hösten. Jag måste nu välja om gymnasium. Jag har sökt in...
Milla : :
Hej,i den situationen du beskriver så vill jag rekommendera att du tittar på IM:Individuellt alternativ som är den mest flexibla utbildningen av alla gymnasiala utbildningar. På IMA kan eleverna kombinera... Läs hela svaret
Hej, Vad innebär det att man ska vara obehörig för att få gå introduktionsprogram? Kan man gå det om man har t.ex E i betyg? Finns det andra sätta att läsa in ämnen i nian? Tack på förhand!
Anna: :
Hej Greta,obehörig till "gymnasiet" som man brukar säga (fast man menar egentligen "obehörig till nationella program på gymnasiet") är en elev som inte har... Läs hela svaret
Har hört att IMA kan vara steget före ett högskoleförberedande program då det kan vara svårt att komma in på IMV för ett högskoleförberedande program pga att platserna fylls med behöriga elever. Så om det t ex endast fattas ett...
Anna: :
Hej Lovisa,om det "endast saknas SO-ämne" då är eleven behörig till yrkesprogrammen, eleven är alltså inte obehörig till alla nationella gymnasieprogram. Och i... Läs hela svaret
Har en son som går på en resursskola. Han har nu slutat åk 8 och har F i 7 ämnen varav 2 är svenska och engelska. Hur kan det bli optimalt för honom nästa läsår med tanke på att han på sikt bör gå i ett gymnasium ? Skolan...
Anna: :
Hej Maria,jag föreslår att ni träffas: vårdnadshavare, rektor, kurator, SYV och skolsköterska + din sons klasslärare/mentor + kanske någon eller några andra lärare som känner... Läs hela svaret
Hej, jag går andra året på handelsprogrammet. Jag är 19, har gått 2 år på IM för att jag misslyckades med matten pga av mina panikattacker och depression som gjorde att jag knappast gick till skolan. Just nu på gymnasiet mår jag...
Mikael: :
Hej! SYV Milla ber dig ta kontakt med elevhälsan om inte det är så att du redan har den kontakten. ang.läsa på distans, så finns det flera problem med det: du går ett yrkes-,... Läs hela svaret
Hej jag är 18 år och har gått om två år nu. Första gången vid nian då mina betyg inte var tillräckligt bra för att anta till ett gymnasium. Fick kämpa jätte hårt för att gå upp betygen. Nu har jag kommit in...
Julia: :
Hej,
distansgymnasiet heter Korrespondensgymnasiet.Andra alternativ som jag kan komma på är Folkhögskolorna;Individuellt alternativ inom IM; - och kanske där gå delvis på... Läs hela svaret
Min dotter har kommit in på hästlinjen, men skolan vill helst att hon hoppar av och söker en annan linje då hon inte uppfyller de outtalade kunskapskrav som eleverna förväntas ha då de börjar. Vi är tillbaka på ruta noll och hon vet inte...
Anna: :
Hej Elisabet;
till och med det året eleven fyller 19 år får hen söka till år1 på gymnasiet; det finns exempel på att eleverna har börjat på olika... Läs hela svaret
Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man...
Anna: :
Hej SYV,vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.Vidare... Läs hela svaret
Hej!
Jag gör en liten research kring vilka möjligheterna är för en åk 9 ungdom med Aspergers syndrom (ej detaljerad kännedom kring elevens diagnos).
Eleven saknar skolgång sedan åk 2 på grundskola.
Har lyckats få ihop enstaka betyg (2-3 betyg).
Har läst in allting själv.
Det är just...
Milla : :
Hej Damir. Utifrån info i din fråga har jag ett förslag - IM; individuellt alternativ >>>.
Hejsan! Jag flyttade nyligen till Stockholm för att börja gymnasiet men det blev inte precis som jag hade tänkt mig. Funderar nu på att flytta hem till min hemstad och fortsätta min gymnasieutbildning där. Men jag har många funderar kring hur detta kommer att fungera?
1) hur kontaktar man...
Anna: :
Hej Sanna,
att du inte läser exakt samma kurser gör inte så mycket; rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och ditt examensbevis kommer att skilja sig en del från de övrigas... Läs hela svaret
Hej! Jag är 16 och slutar 9:an om 18 dagar! Problemet är att den här terminen inte gått så bra för mig pga psykisk ohälsa. Går på antidepressiva och har mycket frånvaro. Dock GILTIG frånvaro, då jag i samråd med mina föräldrar och lärare fått vara hemma ibland. Förra terminen hade jag 275 i...
Anna: :
Hejsan,
jag förstår mycket väl att du inte kunde hjälpa det att du blev sjuk! Det viktigaste är att du blir bättre och helst helt frisk och det så fort som möjligt! Det... Läs hela svaret