Janine
    Hej, jag undrar ifall ni tror att en mindre skola med 200 elever är bättre än en större kommunal skola som är betydligt många fler elever? För jag har ångest mellan att välja en mindre skola än en större. Jag har besökt den lilla skolan och fördelarna/nackdelarna var:

    Fördelar:
    1. Bra sammanhållning
    2. Bra elever
    3. Bra lärare som kan hjälpa en mycket
    4. God mat
    5. Fräscha lokaler och ganska tyst
    6. Låg väldigt bra till in i centrum

    Nackdelar:
    1. Det var väldigt litet och trångt
    2. Många grabbar eftersom det är teknikprogrammet och det kan kännas lite ensamt då man är ända tjej.
    3. De hade inga roliga aktiviteter i skolan så som biljardbord, pingisbord, mm.
    4. Kändes lite små tråkigt efter ett tag då man inte gjorde så mycket

    Jag har inte haft möjlighet att titta på den större skolan och tror inte heller att jag kommer kunna ha möjlighet och titta på den eftersom vi har nationella prov nu framöver tills valet ska bli klart vilket är om 1,5 vecka. Så därför undrar jag ifall ni snälla kunde hjälpa mig och tro vad som kommer bli bäst? Jag vet att det inte är någon kan säga till än men vad ni själv skulle passa mig? Då jag är en tjej som ska flytta hemifrån och sådant.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Janine!

    Det kan vara svårt att välja vilken utbildning man sätter som sitt första alternativ i gymnasievalet.

    Det finns, precis som du skriver både för- & nackdelar på olika skolor. På Teknikprogrammet är det oftast fler killar än tjejer på alla skolor.

    Synd om du inte hinner se på en av skolorna. Men du kan kanske försöka boka en halvdag eller ett par timmars besök i alla fall. Om du t.ex. har det nationella provet - så är inte provet på en hel skoldag, du kan kanske efter provet göra ett kort besök till skolan. Jag råder dig kontakta SYV på skolan och boka ett sådant studiebesök.

    En faktor som du inte nämner - avstånd från bostaden, som jag tycker är viktigt att tänka på: du skall ju ta dig till/från skolan i 3 år och alla "extra minuterna" samlas in i långa timmar på tre år ... jag tycker det är ett stort PLUS om man kan gå eller cykla till skolan från bostaden - då får man motion dagligen och så är man inte beroende av buss/tåg som kan bli försenade.

    Jag undrar också vad dina föräldrar (vårdnadshavare) tycker? Det är viktigt både formellt sett (du är inte myndig) och på ett annat sätt också: dina föräldrar känner dig väl och vill ditt bästa - de kan ge dig mycket bra råd.

    Även kurator och SYV på din skola kan vara till stor hjälp: gå prata med kurator och SYV och ta upp för- och nackdelar för de två skolorna.

    Jag antar att du har flera alternativ i ditt gymnasieval: de två skolorna som du nämner i din fråga här nu men att du även lägger till "som back-up" någon skola till... det är ju svårt att veta hur dina konkurrenter klarar vårterminens betyg och det finns inga garantier att du (eller någon annan elev - för del delen) kommer in på sitt första alternativ.

    Jag hoppas att några tankar eller förslag i mitt svar till dig nu - blir till hjälp!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jo, det är ju det att jag ska flytta dit om jag hittar en lägenhet och stället är 10 mil från där jag bor så därför pga flytten. Jag hinner inte kolla eftersom det är så pass långt bort och det är mycket som ska göras. Om jag hittar en lägenhet kommer jag ju definitivt ta något som är nära skolan. Jag är också fundersam över ifall jag väljer det programmet där då och kommer in och allt men inte hittar en lägenhet. Får jag välja att gå på det andra eller tredje valet jag sökt?
    • Anna : Jag skall skriva svar på din kommentar nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Janine!

    Du skriver att du söker i första hand till en skola långt hemifrån. Frågan är då om ansökan till den skolan (som ligger långt hemifrån) administreras av en annan antagningskansli än dina övriga alternativ - i gymnasievalet.

    Se i det preliminära antagningsbeskedet. Står det på något av dina alternativ: "Prövas av en annan kansli" eller ngt liknande?

    I fall det är olika kanslier, kan du bli antagen på två olika skolor samtidigt - för att olika kanslier samkör inte med varandra. För dig är det bra i så fall: då har du två platser att välja mellan.

    I fall du blir antagen bara på en skola, så är det där du har plats.
    Om du inte vill eller kan utnyttja den platsen - står du utan gymnasieplats. Om vad som händer i fall du inte kommer att ha någon utbildningsplats, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    De brukar lösa sig i allra de flesta fallen - då kommunen där du är skriven försöker alltid lösa situationen för en elev som står utan gymnasieplats och speciellt om du har högt Mtv (meritvärde) och att du inte kan utnyttja din plats på en skola långt borta pga du inte hittade bostad där. Jag kan inte ge dig ngt. garanti men jag säger bara att erfarenhet visar på att det brukar lösa sig nästan i alla fall.

    Det där med att hitta en lägenhet kan vara svårt på vissa orter.

    Tips till dig: be personal på skolan om hjälp i bostadssökande; sök även rum (och inte bara lägenhet); se om det finns billig vandrarhem - som kanske kan bli en nödlösning under de första veckorna och så försöker du hitta mer permanent bostad senare.

    Önskar dig stort lycka till & kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA