Sara
    Hej,

    Jag gick ett reducerat samhällsprogram 2400 poäng och gick ut med F i 5 kurser och har därför 1900 poäng samt endast sluttnetyg istället för gymnasieexamen.

    Kurserna jag har F i är inga grundbehörighetskurser eller behörighetskurser till program som jag vill söka till vad jag vet , dock har jag F i moderna språk 4 spanska som ger meritpoäng.

    Jag valde att göra prövning i moderna språk 4 arabiska istället för spanska 4 eftersom jag trodde att moderna språk kunde ersätta varandra vad gäller meritpoäng. Min första fråga är då ifall jag får merit för det betyget jag fick på prövningen eller om det endast kommer räknas som ett vanligt betyg?

    Sedan har jag gjort en prövning i etnicitet och kulturmöten och fått betyg trots att jag ej läst detta i gymnasiet , jag undrar om detta kommer att räknas med i mitt betyg istället för idrott och hälsa 1 som jag fått F i men inte kan läsa ?
    Jag undrar även om den här kursen kommer räknas med i mitt betyg även om det inte finns med i sluttbetyget då jag ej läst denna kursen i gymnasiet.

    Sedan undrar jag om jag kan läsa/göra prövningar i vilka kurser jag vill för att fylla ut mina poäng till en examen trots att de inte finns med i sluttbetyget eller om jag istället bör välja de kurser jag fått F i ?

    Just nu har jag tre kurser kvar och jag har förstått det som att alla kurser jag läser här efter inte kommer räknas med i snittbetyget om de inte är behörighetsgivande för utbildningen jag ska söka , samtidigt som de kurser jag har F i kommer dra ner mina betyg i nya kurser , stämmer detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    om du vill bli behörig till svenska högskole-universitetsutbildningar behöver du göra planering mot Examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är ytterst upp till den bedömningen som rektor på komvux gör - vilka kurser hen låter dig ta in i ditt examensbevis, kan man säga. Visst finns det regler, men de är många och komplicerade. I vissa fall hamnar man i "en grå zon" där olika bedömningar är möjliga. Du behöver därför boka tid med SYV på komvux, visa upp alla dina tidigare betyg och så gör ni tillsammans planering mot examensbevis.
    Om jag förstår dig rätt fick du ut ett Studiebevis, och i så fall är kurserna inte låsta, utan det blir ganska fritt vilka kurser du kan ta in i ditt examensbevis. Du borde kunna ta in vilka kurser i moderna språk du vill -in i ditt examensbevis. Men annars så är inte moderna språk obligatoriska kurser på komvux, oavsett vilket område man ska ta ut sitt examensbevis "från" (det finns flera skillnader mellan kraven för examensbevis från gymnasiet och från komvux, och en av dem är att det är frivilligt att ta in kurser i mod.språk i examensbevis från komvux).

    • :

      Det stämmer att jag har studiebevis. Jag har inte rätt att läsa komvux i min kommun av rektorn då jag har gjort flera avhopp tidigare , rådet jag har fått är att göra prövningar istället. Eftersom prövningsdatum är begränsade i min kommun har jag sökt mig till olika kommuner och fått betyg därifrån. Hur mycket avgörande beslut kan rektorn göra för bedömning av betyg jag får från andra kommuner ?

      sen undrar jag om även om mina betyg inte är låsta ifall ett F drar ned ett nytt betyg eller om jag faller inom ramen för tillägskomplettering?

      jag var hos i min kommun för några år sedan och hon sa att jag kunde läsa vilka kurser som helst och inte var låst till kurser jag fått F i men det är på den senaste tiden som jag läst om att det isåfall drar ned snittvetyget pga underkända betyg

    • Julia : Om du ännu inte tagit ut ditt examensbevis kommer inte F i kurser som inte kommer ingå i ditt exam.bevis räknas med. Det är endast kurser som ingår i ditt examensbevis som kommer räknas in i ditt jämförelsetal (undantag: om man inom sitt examensbevis saknar kurser som krävs för behörighet, och har betygen i dem utanför examensbeviset, då räknas även betygen i de kurserna med; och desamma gäller kurser som ger meritpoäng). --- Vad gäller prövningsbetyg, så kan ingen ha någon åsikt om betyget gäller eller inte, men om det betyget kan tas in i ditt examensbevis eller inte blir ytterst till rektorn i den kommunen där du ska ta ut examensbevis. Som regel, tar man ut examensbevis på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Det där att "inte har rätt att läsa på komvux i sin kommun p ga tidigare avhopp" är inte generella regler, utan lokala regler och en sådan "avstängning" brukar gälla under viss tid, t.ex i ett år, och endast i de kurserna från vilka man hoppat av; så du borde kunna komma in på andra kurser, som du inte tidigare har hoppat av. Du har i alla fall alltid rätt att göra Ansökan. Komvux kan inte förbjuda att göra ansökan och din ansökan måste bedömas. Och du kan ha tur och få studieplats, så jag skulle råda dig söka läsa alla de kurser du vill läsa och vi håller tummarna!
    • Julia : Det där att F-betygen drar ner jämförelsetal stämmer om man har kurserna med F-betygen i sitt examensbevis, inte annars. I examensbevis från komvux får man ha max 150poäng F, det är t.ex en kurs Fysik1a, eller t.ex matematik 2 eller 3 (100poäng) + en liten, 50p.kurs t.ex Religionskunskap 1 eller en kurs i filosofi eller i psykologi.