Nathalie

    Hej! Jag gick ut gymnasiet med 17.2 i meritpoäng och har inte börjat högskolan ännu. Min dröm är att komma in i arkitektprogrammet, men antagningspoängen för det är 20.4 (i Umeå där det är lägst) och 1.45 i HP, det blir svårt för mig då jag saknar 3 hela poäng för att komma in i det, och jag vill verkligen komma in hösten 2020. Frågan är då vad är det enklaste sättet att nå målet? Är det via högskoleprovet eller via prövningar? Om det skulle vara via prövningar då riskerar jag att jag inte hinner göra alla ämnen till hösten (15 ämnen måste fixas isåfall) och även att det blir svårt att höja upp mina C’n till A’n, då jag har C ungefär i allt. Dessutom har jag även gjort HP i höstas och fick otroligt dåligt resultat (0.1), nu känner jag mig alltså vilsen. Det blir alldeles för många prövningar och göra och väldigt väldigt osäkert med Högskoleprovet igen. Tacksam för svar! Mvh Nathalie

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    känner du till ARKITEKTPROVET? Om inte - var god kika på arkitektprovet.se

    Alltså,
    förutom Högskoleprovet och konkurrera med betygen, finns även en väg in på arkitektutbildningar via Arkitektprovet.
    ************
    Och ang. val mellan prövningar och högskoleprovet, så behöver du inte välja utan du kan göra både och... Högskoleprovet: kostnaden för anmälan är lite lägre än för En prövning och du är "upptagen" i princip bara den dagen då du gör självaste HP.
    Du kan redan idag börja leta var du skulle kunna anmäla sig till prövningar. 15 kurser låter mycket (om du ska göra prövningar i alla dem). Bara anmälningsavgifter kommer att "gå på" 7.500 kr. Sedan finns det ingen garanti på att på Prövningen få Högre betyg än man redan har.
    Alltså, tycker jag att du kan göra allt samtidigt + även kika även på andra yrken och utbildningar.
    Exempel på vilka yrken (Inredningsarkitekt - Dekoratör - Visual merchandiser - Eventdekoratör - Teknisk ritare - Skyltmakare - Ljusdesigner - Visuell-grafisk-kommunikatör - Bildbehandlare - Byggprojektör CAD/BIM - --- på www.framtid.se finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar, så det finns många olika yrken att kika på....
    och utbildningar du kan börja med att titta på:
    campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visualisering-av-arkitektur
    hvilan-utbildning/tradgardsanlaggare-hallbar-park-och-utemiljo-hvilan-uppsala
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    teknikhogskolan/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim
    sti-stockholms-tekniska-institut/belysningsprojektor
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering