Saja
    Hej!
    Jag tog studenten år 2002 med ett slutbetyg från omvårdnadsprogrammet med inriktning tandvård.
    På mitt betyg står det:
    Fullständig poäng: 2370
    Individuell poäng: 2380
    Antal godkända poäng: 1955

    Jag har mellan åren 2007-2009 läst jag på komvux: Biologi B, Fysik A, Kemi A, Matematik B.

    År 2014 läste jag Engelska 5 och Matematik 3c.
    Nu läser jag Fysik 2, Matematik 4 på komvux.

    Jag har ej godkänt i svenska A och godkänt i svenska B. Jag planerar att söka till tandläkarutbildningen Ht 2015.

    Min fråga är behöver jag Engelska 6 ( Engelska B ingick inte i mitt gymnasieprogram)?
    Måste jag har godkänt i svenska A även om jag har godkänt i Svenska B och behöver jag läsa Engelska 6 för att få grundläggande behörighet för högskolan?

    Tack på förhand

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Saja,
    för dig som har Slutbetyg från 2002 (dvs innan år 2010) gäller de reglerna som finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/
    du måste ha Slutbetyg från ett fullständigt gymnasieprogram med minst 90% godkända poäng.

    När jag räknade på det som du uppger i din fråga - fick jag fram att du borde ha haft minst 2133 godkända poäng för att ha Grundläggande behörighet. Du skriver att du har fått 1955 godkända poäng.
    Jag är därför tveksam till att du har Grundläggande behörighet.
    För särskild behörighet behöver du också Kemi B (eller 2).
    Jag tror du behöver ha godkänt betyg i Svenska/Svenska som andraspråk A (eller 1) men inte i Engelska B (eller 6).

    Vid ansökan till högskola/universitet är det www.antagning.se som administrerar ansökan och bedömer behörighet, räknar ut Meritvärde och gör Antagning. Det är deras bedömning som gäller. I ditt fall när du har 13 år gammalt gymnasiebetyg och läst på komvux i flera omgångar - är det svårt att vara till 100 % säker på vad som gäller (med reglerna som har förändrats flera gånger sedan du slutade på gymnasiet och med alla övergångsregler/undantag som ibland kan beviljas - och ibland inte).

    Jag tycker därför att du bör vända dig direkt till experter - på Antagning.se - som just kommer att bedöma dina betyg när du söker till högskola/universitet.
    Information som gäller i ditt fall finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gatt-ut-gymnasiet.pdf
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-SLUTBETYG-GYMN.pdf
    och du kan också läsa frågor/svar på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ där du även kan ställa en egen fråga. Tryck på FRÅGA OSS? en stor blå "knapp" till höger. Meddelanderuta dyker upp där du skriver din fråga. Där uppger du att du undrar om vad som ev. fattas för dig att bli behörig att söka till Tandläkarutbildning. Du uppger vad du läste, var, när och vilket betyg du fick (det som är viktigt just för behörighet - om det är Godkänt eller Icke-godkänt, det vet du själv också).

    Du förklarade mycket bra i din fråga till oss här. Jag förstår din situation. Men eftersom jag vill att du får ett svar som är till 100% korrekt, hänvisar jag dig till experter på Antagning.se.

    Hör av dig och berätta för oss vad du fick för svar från Antagning.se. Vi kommer att hålla tummarna för dig! *L* :-)

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack Milla. Nu har jag skickat mina frågor till antagningen och så fort jag får svar ska jag medella er.
    • Milla : Jättebra! Vi håller tummarna! *L* :-)
    • : Hej Milla detta svar fick jag.När du har gjort en anmälan till utbildningar kommer vi att behandla dina betyg och ange om du är obehörig. Innan dess hänvisar vi till informationen på vår hemsida: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/ .
    • : Tyvärr fick jag inte svaret på mina frågor. Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få klara och korrekta svar? Jag har försökt läsa mig fram till rätt svar.
    • Liselotte : Jag kommer att skiva ett nytt svar till dig nu, kommer inom kort. *L*
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Saja,
    jag ser att du fick hänvisning till allmän information på Antagningens hemsida.
    Det var tråkigt att du inte fick ett personligt svar med någon förklaring. Jag har full förståelse för att du vill ha klara och korrekta svar. Det skulle jag också velat få om jag var i din situation. Det är väldigt lätt för mig att förstå din frustration.
    Det bästa rådet som jag kan ge dig är att ta kontakt med komvux i din "hemkommun" (där du är folkbokförd) och fråga efter någon sort "betygsexpert", en vägledare på komvux som specialiserar sig på "gamla betyg" och/eller komplicerade fall. Det är oftast någon som har arbetat som SYV på komvux/vuxenutbildningen under lång tid (20 -25 år) och har varit med om flera gymnasiereformer och har specialintresse i just "gamla betyg och komplicerade fall".
    Det är hur som helst komvux i din hemkommun som bör på något sätt kunna se till att du får info- om vad som eventuellt fattas för att du skall bli behörig till en viss eftergymnasial utbildning.
    Om komvux i din hemkommun inte har någon sådan "betygsexpert" bland egen personal, kan de i så fall i sin tur själva kontakta Antagning.se och be om experthjälp i bedömningen av dina betyg.
    Det är vad jag skulle ha gjort i din situation.
    Önskar dig stort lycka till och jag lovar också att jag kommer att hålla tummarna hårt för dig! *L*
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen!
    Om du söker till Tandläkarutbildnignen - så hoppas vi givetvis att du kommer in. Jag skall personligen hålla tummarna för det väldigt hårt! *L*
    Men - i fall Antagning.se anser att du är obehörig då tror inte jag du får någon förklaring på just VARFÖR du är obehörig, exakt vilka kurser som fattas. I Antagningsbeskedet brukar det så - OBEHÖRIG. "Punkt".
    Därför tycker jag att du bör be att få träffa rektor på komvux i din kommun som kan skriva till Antagning.se - skicka in kopior på dina betyg och be om expertutlåtande.
    Detta förhåller sig på det viset att komvux i din hemkommun bör kunna ge dig möjlighet att i alla fall SÖKA de kurser på komvux som FATTAS för att du blir behörig. Det är därför deras skyldighet att kunna ta fram exakt VILKA KURSER som fattas för behörighet för dig (och det gäller både grundläggande och särskild behörighet). Om de själva saknar expertkunskap på just det område på komvux i din hemkommun, bör de söka expertkunskap där de tror den kunskapen finns. Rektor är ytterst ansvarig och bör kunna hjälpa dig på så sätt att hen skickar begäran om expertutlåtande - till en annan kommun där expertkunskap finns eller till Antagning.se. Det råder jag dig till att göra nu - boka tid hos rektor på komvux.
    Du kan samtidigt vända dig till Studievägledningen på den Tandläkarutbildningen som du vill söka till. Skicka mail till både central vägledning på högskola/universitet dit du vill söka och även till Studievägledare på just Tandläkarutbildningen. Förhoppningsvis har de expertkunskap själva eller så kan de i sin tur söka expertkunskap på Antagning.se eller någonannanstans.
    Det är i alla fall mina råd till dig.
    Ditt fall är komplicerat, ja. Men inte hopplöst. Du har rätt att få svar om du är behörig eller ej och vad som i så fall fattas för att du blir behörig. Ge inte upp!
    Vi på Fragasyv.se håller tummarna för dig!
    *L* :-) Liselotte SYV

    • : Hej Liselotte! Tack för ditt svar. Jag har frågat på komvux där jag bor och fick svår att det är jätte svårt och säga vad som gäller för dig. Jag vet ärligt inte var jag ska vända mig längre. Jag skrev till er för ni var min sista utväg. lösningen som jag ser är att jag får söka till tandläkarutbildningen på antagningen och se om jag är behörig eller inte, även om man vill veta innan man söker så att man kan läsa in de ämnen man behöver för att bli behörig. Det känns som om det är ett hopplöst fall
    • Liselotte : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. :-)
    • : Tack jag ska göra som du skriver. Tack
    • Liselotte : Vi önskar dig stort lycka till! *L* :-)
    Läs alla kommentarer