Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yrsa,
    särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen, oavsett inriktning på programmet, kräver godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi1 och Matematik 4. Jag antar att du idag ännu inte har de betygen. Sök läsa fysik, kemi och matte på komvux, på en folkhögskola eller läs på egen hand (mest för att testa hur studierna i de ämnena går ...). Om det blir för tufft att få godkänt betyg i t.ex fysik2 eller matte4, då blir det inte aktuellt för dig att kunna komma in på ngt av de civilingenjörsprogrammen.
    Du frågar om vilka utbildningar som kan rekommenderas med tanke på dina intressen och dina framtida mål. Jag vill råda dig ställa den frågan till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges. Och med "relevanta utbildningar" menar jag kurser och program inom områden miljö och hälsoskydd, miljövetenskap, geovetenskap/naturgeografi, kulturgeografi, biologi. Utbildningen på grundnivå (kandidatexamen) tar 3 år att uppnå om man läser på heltid. Det är mycket möjligt att du kommer efter det behöva läsa 2 år på avancerad nivå, ett masterprogram. Då är vi 5,5 år "framme i tiden" och hur arbetsmarknaden och situationen i världen ser ut då, kan ingen säga säkert.
    Tänk också på att även dina intressen och mål kan förändras ganska mycket. Du kanske blir intresserad av något helt annat kunskapsområde. Det kan du inte vara säker på, men om du idag tror att du vill läsa inom område hållbar utveckling, så vill jag ge dig följande råd:

    1. sök läsa fysik, kemi och matematik eller bedriv självstudier för att komma fram till om det blir för dig möjligt att bli behörig till civilingenjörsprogrammen;
    2. sök svar från studievägledare på de institutioner där utbildningar inom områden miljö och hälsoskydd, miljövetenskap, geovetenskap/naturgeografi, kulturgeografi, biologi ges.
    3. titta på många yrken - t.ex kan du börja med:

    Urbanplanerare

    Arbetsmiljöingenjör

    Arbetsmiljöinspektör

    Djurskyddsinspektör

    Hydrogeolog

    Hälso- och sjukvårdsinspektör

    KMA-samordnare

    Miljöhygieniker

    Miljöingenjör

    Miljöinspektör

    Miljökonsult

    Miljökoordinator

    Miljöplanerare

    Miljöutredare

    Miljövetare

    Miljövårdsyrken

    Samhällsbiolog

    Vattenekolog

    Vattenstrateg

    Miljö-och-halsoskyddsinspektör