Ruweyda
    Hej, jag ska om mindre än en vecka avsluta första året på gymnasiet och har börjat fundera över vad jag ska göra med mina betyg. De är urusla och jag börjar bli orolig över att jag inte kommer att kunna komma in i läkarlinjen. Ni ser, att bli läkare har varit min största dröm sen jag var sju och nu när jag ser på mina betyg börjar jag tappa allt hopp. I grundskolan var jag väldigt studie motiverad och var alltid bäst i min klass i princip alla ämnen, men nu i gymnasiet har jag inte varit lika motiverad. Jag är en tjej som oftast kämpar med allt och jag ger inte upp så enkelt, men jag börjar tvivla på om jag kan komma ur den här sitsen nu. Mina betyg i de avslutade kurser jag har haft ser ut så här:

    Engelska: D
    Svenska: C
    Idrott: D
    Samhällskunskap: E eller D
    Biologi: D
    Spanska: A
    Matte 1c: E
    Matte 2c: E
    Modersmål: D

    Som ni ser, så ser de inte jättefina ut och det irriterar och gör mig ledsen att se dem. Jag har de senaste 2 veckorna gråtit mig till sömns och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag känner mig misslyckad och jag känner även att jag svikit mig själv. Jag vet att det finns andra sätt att ta sig in på läkarlinjen men det känns inte som att det kommer gå. Jag har inte de bästa betyget i matte, engelska eller svenska. Därför känns det inte som att högskoleprovet skulle hjälpa, jag har inte heller lust att betala för att göra högskoleprovet och misslyckas varje gång. Jag har tänkt på att kanske gå på Komvux men jag är inte säker på om det skulle vara något bra att göra då jag har hört att det till och med är svårare att komma in på universitet via Komvux, är det sant? Jag mår som sagt inte bra över mina betyg och hade aldrig trott att det skulle gå så här dåligt för mig, då jag gick ut grundskolan med 322. 5 poäng och ungefär 312,5 i merit. Jag var i topp tio bland de elever som blev antagna till naturvetenskapliga programmet. Nu känns det som att jag ligger i botten. Vad ska jag göra? Finns det något hopp kvar för mig? Just nu känner jag att jag aldrig kommer komma in med mina betyg och jag vill inte heller slösa pengar på högskoleprovet, vad tycker ni jag ska göra. Är Komvux efter gymnasiet eller prövningar på de kurser jag vill höja upp bra alternativ? Eller kommer det att förstöra mina chanser helt?
    Snälla hjälp!

    Med vänliga hälsningar

    //Ruweyda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej, Ruweyda!

    Jag förstår att du är orolig och ledsen pga dina betyg. Varför dina betyg har "sjunkit" från grundskolan  - under ett år... vet inte vi här på Fråga Syv. Det är någonting som du kan diskutera med din klasslärare/mentor, tycker jag. Du kanske kan jobba med din motivation på ngt sätt?

    Högskoleprovet kostar 450 kr för varje försök. Det är bra träning bland annat i "logiskt tänkande" då mattedelen på HP mäter i första hand just förmåga att tänka logiskt. Har man inte råd, kan man träna på gamla prov, se här>> och i skarpläge göra HP på våren i åk3 (detta pga du lär dig mer för varje dag och chanserna att ha högre resultat är högre ju längre du väntar med att göra provet).

    Ang. yrke Läkare... det är mycket populärt yrke men frågan är om allla som drömmer om att bli läkare vet vad det innebär i praktiken. Tål man se en blodpöl? Hur mår man om en pacient som man har behandlat dör (och kanske finns det misstanke om att det var läkares misstag och pga det dog en pacient, kanske ett barn?...). Det är inte så att alla passar till att bli läkare och det finns många andra yrken inom hälso- och sjukvård>> och inom Socialt arbete>>och även inom andra fält, som kanske du också kan bli intresserad av? Se på olika yrkespresentationer på www.framtid.se

    Jag ska nu samråda med kollegorna och vi hör av oss om vi kommer på ngt.mer bra råd att ge dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för ditt svar, jag ska se vad jag kan göra. Tyvärr kan jag inte se mig själv arbeta med något annat än just läkare i någon form. Men eftersom det inte klär hända ska jag tänka lite mer gällande yrke.
    • Anna : Det finns uppskattningsvis ca 8 tusen olika yrken. Det kan omöjligen vara så att det är endast ett yrke av alla dem som passar en person. Det måste finnas andra yrken som också är intressanta och attraktiva och där du kan känna att du bidrar och gör nytta och trivs! Börja med att kika på www.framtid.se - och det är något yrke som du vet att det finns men du inte hittar yrkespresentationen på Framtid.se, hör av dig! Lycka till!