Axel

    Hej jag tyckte inte direkt något var tråkigt när jag gick i grundskolan men det är väll för att jag alltid har haft inställningen att allting är på nåt sätt bra

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Axel,
    vilken härlig inställning till studier du har! Jag håller med dig om att (nästan) allt man lär sig är (eller kan i framtiden bli) på något sätt bra att kunna!

    Du skriver rubrik Hitta rätt gymnasium? men ställer inte någon konkret fråga, så jag vet inte vad du vill ha svar på. Alla gymnasieskolor hittar du på gymnasieguiden.se/gymnasium? Vilken skola som är "rätt" för dig kan bero på många olika saker. T.ex inom vilken del av Sverige vill du gå på gymnasiet? eller kommer dina vårdnadshavare låta dig flytta fritt vart som helst för att gå på gymnasium på annan ort?

    • Axel :

      Hej jaha förlåt jag mena mera att jag vet inte riktigt vilket gymnasieprogram inom Gästrikland som jag skulle vilja ha. Alltså mera programmen och vilka som är där tycker det blir roligaste och blir bra på det dom gör för att deras egenskaper blir som en match typ med det programmet och jag har inte riktigt hittat ännu vad jag tycker är roligaste och därför skulle vilja få lite vägvisning eller nåt sån. Jag har ju testat på olika intressen och sånt under grundskolan och det. Rita är jag väll inte super bra på men jag tycker det är ganska kul när jag kommer på någon idé och får göra något själv men när någon ska säga åt mig att du ska söka upp om varför Picasso var bästa konstnären blir det tråkigt. Jag har byggt en altan med farsan det var väll helt okej när man byggde och så men allt räkna ut och tänka och planera och tänk om man gör fel här och så då blir det också tråkigt. Tycker om lite grejer med adrenalin ändå. Har skruvat lite grann på motorfordon och sånt med mina kompisar och så är inte direkt suverän på det men det blir tråkigt när man inte för nån variation heller. Har skrivit texter och sånt också under svenskan jag var ofta den som kom på massa idéer och tankar och sånt men kunde inte riktigt sätta ihop en röd text och få det organiserade och följa planering och sånt ville testa lite själv och så. Matten är jag helt okej på men blir stressad när det går så himla långsamt och vill göra det snabbare. Språk var inte det bästa ämnet för mig men gillar ju när jag pratar med folk och sånt. Idrott var jag bra på för jag tävla så himla mycket när det var tävling men sen på orienteringen var jag ju att jag kan bäst och läste igenom den lite snabbt och börja leta och då så tappa jag bort mig och hade ingen plan för hur jag skulle göra men såg mig där borta innan och allt. När vi målade om mitt rum själv så kom jag på massa idéer om hur det skulle se ut i mitt huvud och allt och slutresultatet blev ganska bra ändå. Men tycker inte om att tapetsera för det behöver man det tålamodet och noggrannheten som jag inte riktigt har i mig. Jag ska ju ändå hålla på och göra yrket i 70 år sen typ efter jag är klar så vill ju hitta det rätta så jag inte lessnar och vill göra något nytt om 5 år efter jag är färdigutbildad eller lärling.

    • Milla : Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se --- jag ska nu skriva ett svar till dig.
    • Axel : Hej jag har kollat på den sidan innan men hittade inte riktigt något bra svar
    • Milla :

      Tanken med www.framtid.se är att presentera en stor mängd yrken! Förhoppningsvis kan man hitta information om sitt framtida yrke där. Ta t.ex och titta på Framtid.se/yrke/hantverkare och längre ner en lista på 99 "liknande yrken" där varje yrkesnamn är en klickbar länk. Vet du vad en Dekopör jobbar med? Om inte - se Framtid.se/yrke/dekopor :) jag har nu också skrivit ett svar där jag tipsar dig om en viss specifik utbildning på gymnasiet. :)

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Axel,
    du verkar ha många och varierande intressen och drar dig inte för att jobba praktiskt och jag kan därför tänka mig att du kan bli intresserad av ett stort antal olika yrken, men det är svårt för mig som inte alls känner dig att "peka med hela handen" och "anvisa" dig till ett visst yrke. Säg, att jag skulle gissa rätt och du skulle trivas bra på utbildningen och även med yrket efter gymnasiet, i några år, men att du sedan skulle komma på andra tankar när du blir äldre och vill göra någonting helt annat inom arbetslivet? När ungdomar växer och utvecklas, så är det ganska vanligt att de ändrar sina intressen och karriärmål och hur du kommer att ändras vet du inte ens själv, och hur ska då jag eller någon annan veta vad du ska trivas att jobba med om 20 år, 30 år, 50 år? Men även vår omgivning, inklusive arbetsmarknaden, är också i ständig förändring. Vad jag försöker säga är att ingen kan utföra några test och säga att "det här yrket passar dig nu och kommer passa även om 50 år"... men jag vill komma med ett förslag: titta gärna på FT/transport- på den utbildningen kan elever ta flera olika klasser av körkort och kunna köra bil och/eller lastbil eller buss är en stor tillgång i många yrken; t.ex olika sorters hantverkare, byggnadsarbetare och egnaföretagare inom många branscher är mycket beroende av att kunna köra olika sorters fordon (och det är dyrt att ta körkort i annat fall än om man gör det som gymnasieelev). Du skriver om att du vill gå på gymnasiet inom Gästrikland. FT/transport erbjuds på sandvikens-gymnasieskola-bessemergymnasiet

    Studie- och yrkesvägledare