Amanda
    Hej!
    Jag funderar på att utbilda mig till lärare.
    Jag fick svar på min ena fråga genom att läsa en av era trådar - att en behörig gymnasielärare också är behörig att undervisa på grundskola i sina undervisningsämnen.

    Men nu har jag en annan fråga:
    Är det så att man har "rätt" till högre lön om man utbildar sig till gymnasielärare men får ett jobb som ämneslärare 7-9?

    Jag vet att lönerna inte skiljer sig särskilt mycket mellan ämneslärare 7-9 och gymnasielärare. Men det är ändå en viktig fråga att fundera på anser jag .

    Hoppas på snabbt svar!
    Vänligen,
    Amanda Lundblad

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Det är individuell lönesättning och man kan få olika löner på samma skola för att undervisa i samma ämnen, beroende på många olika omständigheter.

    Det rektor tar i bejakande är: arbetslivserfarenhet (och inte bara som lärare men även annan erfarenhet som personen eventuellt har); behörighet (om läraren har examen men också om läraren har Legitimation - och det kan variera på den punkten, t.ex att man har legitimation för att undervisa i svenska, engelska och matematik på grundskolan, men rektor behöver lärare som ska undervisa i matematik och historia. Då är man behörig bara i ett av undervisningsämnena... Men planeringen är kanske att nästa termin (när "Ulla går i pension"...) så behövs det lärare i "dina andra undervisningsämnena" och då kan ni komma överens, du och rektor - om hur ni löser det fram tills att du kan undervisa i alla dina ämnen.

    Det finns nog exempel på alla de olika varianter och olika lösningar.... och olika lönenivåer.

    Om du redan nu vet att du vill undervisa på högstadiet hellre än på gymnasiet, då finns det all anledning att satsa på att bli Grundskolelärare (du kommer få behörighet i tre ämnen). Gymnasielärare har behörighet i två ämnen men kan undervisa i dem både på gymnasiet och på grundskolan. Om du t.ex blir behörig lärare i svenska och filosofi för gymnasiet, då är du behörig att undervisa i svenska på grundskolan men filosofi läser man inte på grundskola (i alla fall inte idag) och att få en heltidstjänst med bara ett ämne är mycket svårt. Du kanske får deltidstjänst bara (halvtid till exempel) och förhoppningsvis ska kunna kombinera med halvtid på en annan skola (kan vara stressigt att ha två olika arbetsplatser).

    Jag känner att jag inte riktigt kan svara på din fråga... tyvärr. Och det av flera olika anledningar:

    1.individuell lönesättning - är en av dem.

    2. den andra är att rektorerna tänker olika (det finns säkert dem, som tycket att i fall man inte läste Ämneslärarprogrammet för åk7-9, utan läste till gymnasielärare, då har man större kompetens att undervisa äldre elever och mindre kompetens i att undervisa yngre elever och därför ska man som gymnasielärare få lägre lön om man jobbar på grundskola). En sådan rektor kommer säkert att i första hand anställa en behörig grundskolelärare och bara i fall att en sådan inte finns, anställa en gymnasielärare - för att jobba på högstadiet.

    Det bästa är att bli behörig i just de ämnena och just för den åldersgruppen där man vill jobba som lärare. Det är i alla fall vad jag tycker.

    Och i fall man är osäker angående åldersgruppen (om man vill bli grundskolelärare eller gymnasielärare), kan man börja läsa högskolepoäng i de ämnena som man vill undervisa i och då har man mer tid för att bestämma sig. När man har läst tillräckligt antal högskolepoäng (och det är olika antal för grund- och gymnasielärare, ofta en termin (30 högskolepoäng) längre i samma ämne för gymnasielärare), söker man KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) och så blir man behörig lärare "den vägen".

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare