Johanna
    Hej! Jag tog studenten förra året och har nu planer på att börja plugga på högskola om ca 1 år. Just nu räcker inte mina betyg till från gymnasiet, 15,65 inklusive merit. Det som sänker mig rejält är matte och ekonomi, har aldrig varit duktig på matte.

    Nu är frågan, jag vill komma in på juristlinjen i Stockholm eller Uppsala vilket det krävs mycket mer poäng än vad jag har. Ca 20 poäng eller ca 1.5 på högskoleprovet.

    Jag gick ekonomi/ juridik på gymnasiet och i alla mina juridik, samhällsämnen samt engelska och svenska fick jag C och B generellt, men som sagt drar matten och ekonomin ner mig i princip.

    Min fråga är nu då, är det bäst för mig att plugga upp ämnen, isåfall hur många ämnen krävs och vilka betyg? Tänkte läsa upp företagsekonomi 1, psykologi 1 och 2b samt svenska 3, behövs det mer än detta?

    Annars är mitt andra val att göra högskoleprovet vilket jag då behöver 1.5 på vilket också är högt och ligger mycket plugg bakom samt mycket matte.

    Vad är enklast och smidigast? Vill så gärna komma in på juristlinjen...

    / Johanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!

    Har du max i merit nu, som är 2.5?

    För att få 20.0 i meritvärde, krävs det alla B-betyg i alla kurser + max i merit. alla B-betyg ger 17.5 i jämförelsetal och max i merit är 2.5, så blir summan 20.0.

    Om du har C i en 100 poängs kurs, måste du för att "balansera" det - ha A-betyg i en annan 100 poängskurs. Dvs du kan ha hälften C-betyg men då måste du ha hälften A-betyg.

    Har du gjort högskoleprovet förut?

    Det är inte "ren matte" på högskoleprovet, utan det är förmåga att tänka logiskt som testas.

    Det är bra att du vet vad du vill och du kan både plugga upp dina betyg, och göra högskoleprovet samt kanske också kika på andra utbildningar. Om du börjar på en annan utbildning, kan du ändå söka till Juristprogrammet vid varje tillfälle som möjlighet ges, och skulle du komma in, kan du i så fall byta utbildning.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Ja precis det har jag, jag har mestadels C och några B men även några E, så min plan efter att ha tänkt lite är nog att faktiskt göra högskoleprovet till hösten och även våren om det inte går som planerat! Men tack för hjälpen!
    • Anna : Tips: kika på www.yhguiden.se - det finns fler än 700 yrkeshögskoleutbildningar mes start hösten 2016. YH uppvisar extremt bra resultat i att ge jobb. ca 90% (och upp till 95%) har jobb direkt efter en avslutad Yrkeshögskoleutbildning. Att man påbörjar på en YH utesluter inte att man kan söka till högskola. Kommer man in på högskola, byter man i så fall från YH till högskola.
    • : Åh tack, ska absolut kolla upp det alternativet också!