Hilma
    Hej!
    Jag är 14 år och det senaste året har folk sagt att jag borde börja fundera på gymnasieval och arbeten.

    Jag började läsa franska men hoppade av, dåligt val jag vet. Men det hela ledde bara till att jag blev stressad över något jag inte hade någon motivation till så det fick bli som det blev.

    Nu har jag i alla fall funderat på att gå humanistiska programmet, kultur. Först och främst undrar jag om jag har möjlighet att göra det utan att ha läst språk i grundskolan? Har även en tanke om att bli psykolog, är det passande om jag ska gå humanistiska? Om inte, vilka andra jobb är det?

    Blir ständigt frågad och pressad angående min framtid och skulle vilja ha lit svar.

    Mvh Hilma.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hilma!

    För att bli behörig till att på högskola läsa till Psykolog>> bör du på Humanistiska programmet välja Matematik 2b (inom Programfördjupningen). Se i Programplan för Humanistiska programmet>>  vilka kurser som man läser på HU; bland annat ingår det 200 poäng Moderna språk, dvs två kurser Moderna språk.

    För behörighet till gymnasiet, behöver du inte ha läst moderna språk på grundskolan. Men på HU kommer du läsa två kurser Moderna språk som obligatoriska. Du kan läsa två kurser Nybörjarspråk - t.ex Spanska 1 och Tyska 1 eller så kan du fortsätta inom samma språk, t.ex läsa Spanska 1 och 2.

    Angående yrken och vad du ska göra efter gymnasiet - det finns väldigt många olika möjligheter. Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se däribland Psykolog>> som du är intresserad av.

    Om jag förstår det rätt, ska du välja till gymnasiet först till hösten 2017 och du har därför gott om tid innan du måste bestämma dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv