Anna
    Hej!
    Jag skulle gärna gå juristprogrammet i Lund. Jag kollade på antagningen och det stod att 3042 var behöriga men att bara 160 blev antagna. Hur fungerar procenten med antagningarna? Hur många procent blir antagna med sina gymnasiebetyg och hur många procent blir antagna med högskoleprovet? Och är det inte så att det finns en viss procent personer med utländsk bakgrund måste bli antagna? Och hur många av dessa 3000 pers kan man ungefär säga har gjort högskoleprovet? Tacksam för svar

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    enligt info på Lunds Universitets hemsida - reserveras max 20 platser för AU, alternativt urval (de som gjorde bäst ifrån sig på den Utvidgade Jur.Introkursen) och de övriga platserna fördelas så här: 66% - betygsgrupper och 34% - Resultat av högskoleprovet.
    För mer info om antagning till den specifika utbildningen kanske det är bäst att kontakta Antagningsgruppen på Lunds Universitet; det går också att försöka få svar på den Centrala högskoleantagningen - antagning.se (de kanske kan svara direkt eller så ger de dig kontaktuppgifter till antag.gruppen på Lunds universitet) - ring gärna till Antagning.se, tel.nr 0771-550 720 på vardagar kl.9-16
    Kontaktuppgifter till antagningsgruppen på Lunds Universitet bör, annars, kunna fås via växel på Lunds Universitet.
    Hälsningar
    D: