IvyMaria
    Hej!
    Jag har läst ekonomiprogrammet och tar snart studenten. Jag tänkte vila ett litet tag innan jag börjar på universitetet för att återhämta mig från utbrändhet, men jag vill då läsa till tandläkarprogrammet. Frågan är bara att jag inte riktigt vet hur jag kan ta tillväga.

    Jag tänkte att jag antingen kan läsa komvux under våren då jag läser de 10 första veckorna Fysik, Kemi och Biologi 1 samt Matte 4 och sedan efter dessa 10 veckor läser jag Fysik, Kemi och Biologi 2 - då har jag också vilat ett halvt år. Jag undrar ifall det är möjligt?

    Ett annat alternativ är ifall man kan göra prövningar direkt på Fysik, biologi och kemi 2 samt Matematik 4 utan att ha läst nivå 1?

    Min sista fråga är ifall det är Fysik 1a som ska läsas ifall man ska kunna läsa Fysik 2 och bli behörig för tandläkarprogrammet? :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    På heltid läser man fysik1a på 7,5 veckor och varje av de resterande kurserna på fem veckor. Alltså, kommer det att ta 12,5 veckor för fysik; 10 veckor för kemi1 och 2; 10 veckor för biologi 1 och 2 och fem veckor för matte 4. Det är alltså 12,5 + 10 + 10 + 5 = 37,5 veckors studier på heltid; alltså cirka två terminer, ett läsår. Komvux brukar inte ge plats på kurserna som motsvarar mer än heltid. Om du vill läsa på Komvux söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd; om studieformen Komvux var god läs på framtid.se/studier/Komvux
    Vad gäller prövningar, så får man göra prövningar i vilka kurser man vill, utan att ha läst varken sig den kursen eller en lägre/förberedande kurs. Förberedande kurs inför fysik 2 är fysik 1a.
    Ännu ett sätt att bli behörig till tandläkarprogrammet skulle vara att på en folkhögskola eller på ett universitet läsa ett naturvetenskapligt basår. Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • IvyMaria : Går det att dela upp dem ifall det är 37.5 veckors studier heltid? Eller om man läser matte 4 på komvux och gör prövning på de andra ämnen? :)
    • Milla : Om du söker och kommer in på ett naturvetenskapligt basår, så måste du läsa hela basåret på heltid (för att det är som den utbildningen erbjuder). Du kan läsa matte 4 på komvux, som på heltid tar fem veckor eller på halvtid 10 veckor eller i låg takt, under en termin, på 25% av studietakt vilket tar 20 veckor. Du får anmäla dig till prövningar i vilka kurser du vill, även om du inte läst någon kurs inom det aktuella ämnen; dock visar vår erfarenhet att det är svårt att få godkänt betyg i en kurs, om man ej läst den kursen, men det är inte förbjudet att försöka skaffa sig kunskap genom självstudier och chansa på att få godkända betyg.