Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31906 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'behörighet till eftergymnasiala studier' (12 st.)
-
Ska jag gå folkhögskola eller komvux?
Jag har inte en fullständig gymnasiexamen. Vill gå klart gymnasiet och ev sen studera vidare. Om jag går folkhögskola allmän kurs helt på distans eller pluggar komvux, vad är skillnaden? Vilket alternativ är smidigast? Vet att folkhögskola...
Hej!Både folkhögskola (allmän kurs) och komvux erbjuder möjligheter att fullfölja din gymnasieutbildning, men det finns några skillnader mellan de två alternativen. Nedan finner... Läs hela svaret -
Prövning för geografi från årskurs 9?
Hej, Min dotter fick helt OK betyg och meritpoäng när hon slutade 9:an för ett år sedan men fick F i Geografi. På grund av detta kunde hon inte söka till samhällslinjen i Jönköpings kommun där vi bor trots att hennes merit räckte gott...
Hej Joakim, det är en lite ovanlig situation du beskriver.Varför kunde inte din dotter få godkänt betyg i geografi i slutet "av en läst kurs"/ämne? Om hon läste... Läs hela svaret -
Vilken teknikinriktning borde jag välja?
Jag är väldigt osäker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har nu börjat fundera lite över teknikprogrammet men blir så himla förvirrad när jag ser alla inriktningar. Jag har försökt läsa på mycket om alla men det...
Hej Elin,inriktning på TE läser eleverna från årskurs 2. Om du kommer in på TE på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du bestämma dig under årskurs1,... Läs hela svaret -
Historiaspets och samhällsvetenskap ?
Hej. jag undrar om samhällsvetenskap med historiespets och samhällsvetenskapsproggrammet med inriktning i samhällsvetenskap ger samma behörigheter för universitet och annat, ger historiespets mindre behörigheter till annat för att det är mer fokuserat...
Hej! Vår spetsutbildning i historia ger samma behörighet som samhällsvetenskapsprogrammet. Förstärkningen av kurser i historia sker inom kursgruppen programfördjupning, vilket inte... Läs hela svaret -
Vilka kurser jag ska lägga till för att få samma behörighet som sam?
Hej, jag undrar vilka kurser ska jag lägga till för att på samma behörighet som linjen samhäll samhäll?
Hej V, du skriver tyvärr inte vilken utbildning du vill ska likna Samhällsvet.programmet, inriktning Samhällsvetenskap. Men se i >>Programplanen för SA vilka... Läs hela svaret -
Gymnasieval, osäker på mitt val, omval?
Hej, jag är en elev som går i vårterminen åk 9, nu är dörren öppen till omval, jag är osäker om mitt val så jag tänker ändra men mitt första val var Samhället inriktning media, information och kulmination och tänker ändra till ekonomi eftersom jag är osäker på jobben som finns i framtiden, asså...
Hej Fatma, både Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet är Högskoleförberedande program. Det betyder att tanken är att man läser vidare, på eftergymnasial nivå,... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej! Vad är skillnaden mellan svenska och svenska som andraspråk? Vad ska jag söka? Läser svenska som andra språk.
Hej, Edward Svenska och Svenska som andraspråk är "motsvarande ämnen". För behörighet till vidare studier spelar det ingen roll om man har godkända betyg i Svenska 1,2 och 3 eller i Svenska som... Läs hela svaret -
Är sambeteende lika brett som samsam?
Jag skulle vilja ta en väldigt bred linje och har tänkt över samhällskunskap, jag vill fördjupa mig in i beteende. Har jag då fortfarande många möjligheter till olika utbildningar efter gymnasiet?
Hej, Lisa! Skillnaden mellan olika inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Du kan själv se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet vilka... Läs hela svaret -
Vad leder teknikprogrammet till programfördjupningen programmering)?
Hej! Vilka utbildningsutgångar finns det efter teknikprogrammet med programfördjupningen programmering. Programfördjupningen innehåller kurser som gränssnittsdesign, webbutveckling 2, webbserverprogrammering 1 och programmering 2. Vet ju att de kan läsa till bland annat systemvetare och...
hej Sarah! Efter Teknikprogrammets alla inriktningar (förutom inriktningen Teknikvetenskap) blir man behörig till följande utbildningar: Civilekonom Psykolog Socionom Studie- och... Läs hela svaret -
Teknik eller Ekonomi som andrahandsval?
Hej! Jag ska välja in till gymnasiet nästa termin och som förstaval ska jag välja Naturvetenskap det är helt säker, men jag är ej säker på om jag ska välja teknik eller ekonomi som andra val. Vilken linje är bredast och vad är några exempel på yrken man kan arbeta inom respektive utbildning?
Hej Anchiliqe! Både Teknikprogrammet och Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande, dvs man lär sig inte något yrke på gymnasiet och tanken är att man söker vidare till högskola eller yrkeshögskola. Grundläggande... Läs hela svaret -
Kan man gå sam/sam när man ska bli psykolog?
Kan man gå på Sam/sam eller måste man välja beteendevetenskap om man vill bli psykolog?
Hej Jasmin! Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet spelar ingen roll för behörighet till Psykolog-utbildningen. Inriktningskurserna på SA är ej behörighetsgivande till Psykolog. Du kan, alltså, läsa valfri... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej jag går på natur nu och i tvåan ska man välja om man vill ha natur-natur eller natur sam. Jag vill bli tandläkare så jag tänkte att om jag går på natur-natur då kan jag få särskild behörighet som. Vad tror är det bra eller bra alternativt om jag går natur-natur??
Hej Amanda! Om du vill direkt efter gymnasiet kunna söka till tandläkarutbildningen då är det inriktning Naturvetenskap du bör välja. Väljer du inriktning Samhälle, måste du komplettera med några kurser på komvux eller göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga