Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'utöka lärarlegitimation' (8 st.)
-
Vad är Kortaste vägen till lärarbehörighet?
Jag har försökt att fråga flera gånger nu. Jag har svårt att hitta. Men vilket är den kortaste möjliga vägen att bli behörig lärare i vilket ämne som helst, 1an på lågstadiet till Gymnasiet. Och vad kan man göra...
Hej,lärarexamen kan man - i Sverige - få ut efter studier på högskole-universitetsnivå i 3 läsår (6 terminer) på heltid; det är den kortaste tiden för att... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga?
Jag pluggar som sagt f-3 lärare. Men när jag blir lite äldre sen och har fått lite erfarenhet inom skolan, så vill jag jobba på gymnasiet som psykologilärare och något annat. Behöver jag gå en utbildning på 5 år eller hur ser...
Hej Ruth,Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna. Reglerna och behörigheter för lärarutbildningar kan ändras; de brukar ändras ibland. Sedan är... Läs hela svaret -
Grundlärarprogram för 4-6 - behörig att även lära ut för F-3 sen?
Hej! Om jag pluggar gundlärarutbildningen åk 4-6, kan jag då arbeta med allt mellan åk F-6? Eller måste jag då plugga för grundlärare F-3 om jag vill arbeta i de åldrarna? Tack!
Hej Hans,jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att vissa kompletteringar kommer troligtvis att krävas (alltså man blir inte "behörig... Läs hela svaret -
Kan jag bli lärare i ett annat ämne efter kpu?
Hej Jag funderar på att studera kandidatprogram i matematik och om det går bra där ta en kpu och då blir behörig lärare i matematik. Men jag har läst att det är mycket svårare att få jobb som behörig lärare i endast ett...
Hej Sara,KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen, minst i 2 ämnen. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne är svårt. Man prioriteras... Läs hela svaret -
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem?
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem? Om inte, går det att komplettera sin lärarlegitimation så att man får rätt behörighet?
Hej Frida, när det är lärarbrist, är rektorerna tvungna att anställa även dem som inte är behöriga alls, eller inte är behöriga för just den skolformen som de... Läs hela svaret -
Svenska som andraspråk?
Hej! Jag tar ämneslärarexamen (gymnasiet) i idrott & hälsa 2019. Jag läser endast ett ämne då jag sedan tidigare har examen i idrotts- och hälsovetenskap och jag läser nu KPU för att komplettera mina tidigare studier. När jag är klar kommer jag att ha som sagt ämneslärarexamen idrott och...
Hej Ludvig; det är en fråga du måste ställa till skolverkets avledning för lärarlegitimationer. Det är de som bestämmer i den frågan: du kommer vilja utöka ditt... Läs hela svaret -
kan jag komplettera och bli lärare i fler ämnen?
Hej! ja läser just nu till grundlärare inriktning fritidshem, där jag blir utbildad fritidspedagog samt idrottslärare i årskurs F-6. Min fråga är om det finns möjlighet till att läsa vidare och bli svens/engelsk lärare och i så fall vilka kurser krävs?
Vill du bli behörig lärare i svenska och engelska, behöver du ha godkända högskolepoäng inom de språken. Sök läsa svenska eller SAS och/eller engelska - i alla... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa ett ämne till på högskola?
Hej! Jäg är ämneslärare i engelska och mödersmål men jag vill studera ett ämne till. Måste jag läsa hela kandidatsprogram för detta eller finns det någon snabbare väg? Tack
Hej Malu! Lärarutbildningen är ganska komplicerat uppbyggd och det finns olika sätt att bli behörig lärare på. De två "huvudvägar" att gå är 1.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga