Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'fritidshem' (10 st.)
-
Kan man byta utbildningen efter nästa antagning och läsa det kortare ?
Hej jag jag har kommit in på grundlärarprogrammet mot fritidshem men tänkte efter nästa antagning att söka istället till grundlärare f-3 frågan är, kommer mina högskolepoäng att sparas om jag kommer in på f-3 för att tänka läsa det istället, eller måste jag börja läsa om utbildningen f-3 på nytt...
Jämför vilka kurser som ingår i de två utbildningar under första termin. Om det är samma kurser borde de kunna tillgodoräknas. Om man kommer på... Läs hela svaret -
Förskollärare till grundskollärare?
Hej! Jag är utbildad förskollärare och känner mig sugen på att utbilda mig till grundskollärare inrikting fritidshem. Hur ska jag gå tillväga, behöver jag läsa hela programmet eller kan jag tillgodoräkna mig vissa kurser ifrån min...
Hej, Sandra!En möjlig väg att gå är: att du söker till det programmet som du vill läsa och när du blir ANTAGEN, ansöker du om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning".... Läs hela svaret -
Grundlärare fritidshem?
Hej, det är så att jag vill plugga till grundlärare, men är inte behörig i ma2, jag har kollat utbildningar och har sett att det finns något som heter Grundlärare - inriktning fritidshem, som inte kräver någon matte. Jag undrar bara, är man...
Hej Sally,du får gärna kika på yrke/lärare-i-Fritidshem och även läs noga på programmets egen hemsida: det borde finnas info om vilka inriktningar (valbara kurser) som kan väljas på... Läs hela svaret -
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem?
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem? Om inte, går det att komplettera sin lärarlegitimation så att man får rätt behörighet?
Hej Frida, när det är lärarbrist, är rektorerna tvungna att anställa även dem som inte är behöriga alls, eller inte är behöriga för just den skolformen som de... Läs hela svaret -
Måste jag läsa hela grundlärar utbildningen?
Jag har pluggat Grundlärare med inriktning fritidshem 180 HP och har fått lärarlegitimation i fritidshem, musik och bild åk 1-6. Nu skulle jag dock vilja arbeta om klasslärare på lågstadiet men vet inte hur jag ska gå till väga. Får jag tillgodoräkna något eller Måste jag läsa hela Grundlärare...
Du får de bästa svaren på just den frågan om du kontaktar lärarlegitimationsavdelning på Skolverket; du kan samtidigt också kontakta studievägledare på F-3... Läs hela svaret -
Vad bör jag plugga?
Hallå! Jag vill gärna plugga någonting men är inte riktigt säker på vad. Jag vet att jag vill jobba med människor på olika sätt, jobbar just nu på ett LSS boende för vuxna med hade även kunnat tänka mig att jobba på HVB hem, boende för ensamkommande, fritids eller elevassistent. Vet att...
Hej Elin, du skriver att du kan tänka dig att jobba på HVB hem, boende för ensamkommande, fritids eller elevassistent och det är ganska brett. Elevassistent är mer konkret - yrke som många har med diverse... Läs hela svaret -
Fler möjligheter inom fritidshem?
Hej. Jag läser grundlärare inriktning fritidshem, jag fick nyss reda på att om jag vill plugga vidare till att undervisa i andra ämnen så är det endast dem estetiska och jag skulle helst vilja ha svenska eller engelska. Jag skulle vilja veta vad det finns för fler möjlighet om jag vill utvecklas...
Hej Ellinore,avancerad nivå inom högskoleväsendet är det Utöver kandidatexamen. Kandidatexamen kan man få efter 3 års-heltidsstudier på högskolenivå. Magisterprogram... Läs hela svaret -
Behörig lärare med kombination fritidshem/engelska?
Jag har tidigare läst 30hp Engelska på universitet. Om jag sedan läser till grundlärare med inriktning fritidshem, har jag då, förutom det valda praktisk/estetiska ämnet, även behörighet att undervisa någon åldersgrupp i engelska med tanke på att det är mer engelska än vad som krävs när man blir...
Hej Emma,det brukar krävas 90 hp i engelska - för att kunna bli behörig lärare på grundskolan; men lärarutbildningen är under omvärdering och förändringar... Läs hela svaret -
Vidareutbildning?
Hej! Jag är en 19 årig tjej som har planer på att läsa till förskolelärare men är lite nyfiken på vad det finns för vidare utbildningar som man kan läsa efter man blivit förskolelärare? Finns det tex möjlighet att utbilda sig till specialpedagog efter att läst till förskolelärare? Tack på förhand!
Hej Anna, ja, det finns en specialpedagogisk påbyggnadsutbildning för förskollärare /på ett år, 60 högskolepoäng/ som gör att en förskollärare med den påbyggnadsutbildningen... Läs hela svaret -
Lärare med inriktning mot fritidshem och textilslöjd?
Hej! Jag undrar om man kan läsa lärarprogrammet med inriktning mot fritidshem och där läsa ett estetiskt-praktiskt ämne att undervisa i, såsom textilslöjd?
Hej Madeleine! Kan du flytta vart som helst i landet? Eller är det någon/några högskolor som du vill (kan) läsa på? Det är nämligen så här: olika högskolor/universitet har olika Examenationsrätt i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga