Linnéa
    Hej!

    Jag heter Linnéa och är 21 år gammal, har arbetat nu i 2,5år sedan jag tog studenten 2017. Jag började arbeta då för att jag absolut inte hade någon aning om vad jag ville välja för utbildning. Sedan dess har jag jobbat och rest samt bara försökt hitta mig själv. Något som både gått bra och dåligt. (Bra på det sätt att jag blivit säker på den person som jag är men dåligt då jag fortfarande inte har en aning om vad jag vill gå för utbildning.)

    Jag har komplett examen från gymnasiet(social science) fast saknar dock godkänt i naturkunskap 1. Har också dyslexi vilket försvårar tyngre akademiska studier.

    Hittills har jag tänkt på allt från engelsklärare, sjuksköterska, arkitekt, polis till flygledare. Min fråga till er är då; hur ska jag kunna hitta något som intresserar mig och som känns rätt för mig? Känner mig helt fast nu och orkar verkligen inte jobba något mer för jag vet att jag vill studera vidare och specialisera mig, men till vad?

    Jag har alltid varit intresserad av flygplatser och allt som har med dessa att göra och hade nog tyckt det var kul att arbeta med något kopplat till det, men vet inte alls vägen dit eller om det ens är ett bra yrkesområde. Men som sagt hade jag lika gärna kunnat bli arkitekt (dock får jag problem med naturkunskapen då) så allting känns liksom lite problematiskt för mig...

    Börjar känna att detta tär mer och mer på mitt psyke då jag är väldigt självkritisk och lägger sjukt mycket press på mig själv på grund av detta.. hade helst sett att jag kunde hitta rätt och börja studera nu till hösten men om ett år till krävs för att jag ska kunna komplettera det som behövs för att kunna bli något som passat mig perfekt så är jag villig att göra det.

    Alla tips välkomnas och all hjälp uppskattas! Tack på förhand!
    • Vägledare : Kika gärna på många yrken på www.framtid.se - en sida som beskriver över 2.ooo yrken, bl.a beskrivs det några "flygplatsyrken".
    • : Att hitta ngt yrke Och tillhörande utbildning som passar "perfekt" kan tyvärr inte garanteras. Du vill ju trivas under utbildningen och sedan på din arbetsplats och trivseln beror på många olika saker: arbetsuppgifterna, om chefen är "bra": tydlig och rättvis; om kollegorna är OK; om pendlingsavstånd är mindre än 2 timmar enkel väg till jobbet... alltså det är mycket kan "ställa till det", tyvärr. Att bli mer Flexibel och accepterande av att allt kanske inte kan passa så perfekt, skulle hjälpa dig - är vad jag tror.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    innehåll i "yrken", du som Person och omständigheterna runt om oss - är i ständig förändring... ett år framåt i tiden har du inte exakt samma tankar och önskemål som du har idag... och det gäller inte bara dig utan oss alla.
    Tänk dig en person som vill att kläderna som hen köpt En gång "sitter perfekt vid varje givet tillfälle fram till pensionen" och personen går upp och ner i vikt hela tiden och mode förändras också... så sitter kläderna för tajt under en period och sedan för löst under en annan tidsperiod... och ändra på kläderna kan man inte så jättemycket: sy in någon cm men så kan kläderna också krympa i tvätten och så blir plaggen alldeles för små sen... Vet inte om exemplet med kläderna är så bra men kommer inte på ngt annat just nu... Alltså kan man inte få ngn garanti på att man en gång valt ett yrke och så passar det perfekt i många år framåt, helst till pensionen.. . Man kan ha extrem tur eller så är man Flexibel som person och kan "parera" de svårigheterna man möter: stå ut med ngt som inte känns "helt hundra", anpassa sig, kämpa sig igenom tuffa tider... hoppas du förstår hur jag menar (jag håller alltså med Valentinas kommentar till din fråga).

    Jag känner många personer som påbörjade 5 eller 6 olika eftergymnasiala utbildningar men hoppade av alla dem, pga ngt inte passade under utbildningen: t.ex det var för svårt, för tråkigt, kurskamrater som inte var så "bra" att man vill umgås med de varje dag mm och m.fl. och sedan kan det ändå gå bra för den personen på ngn arbetsplats (kanske säger hen upp sig från ett par jobb men landar, förhoppningsvis, sen någonstans där hen kan stå ut - i alla fall i några år).

    Det finns andra sätt att se på jobbet
    Man kan faktiskt se ett jobb som ett sätt att tjäna pengar; och så gör man roliga saker på fritiden. Det är orealistiskt att förvänta sig att någon (t.ex Studie- och yrkesvägledare) kan "ge" en person "ett jobb" som garanterat kommer att passa både idag, om fem år och om 20 år... Givetvis kan man hoppas på sådan extrem tur. Men det är mycket bättre att försöka acceptera att jobbet är i mångt och mycket ett sätt att Försörja sig på. Utanför jobbet kan man göra vad man vill och må bra av det.
    Du kan göra tester. När jag gjorde en yrkestest - fick jag svar att jag skulle bli en Hortonom, men jag är Studie- och yrkesvägledare! :)

    Med det sagt, vill jag ge dig samma råd som du redan fick i en kommentar till din fråga - att du tittar på många olika yrken på www.framtid.se
    Flygplats-yrken, förutom pilot är:
    flygplatsbrandman
    tulltjansteman
    flygplatskontrollant
    flygvardinnaflygvard
    flygbussvard