Hej Ratthaya,

    det finns inte tillräckligt med info i din fråga för att ge dig ett svar.
    T.ex måste man veta om du läser på gymnasiet nu; eller om du läser på komvux; om du redan har Examensbevis eller Studiebevis...

    Almän info är följande:
    betyget i en distanskurs, i en prövning eller i "en vanlig" kurs är lika mycket värda.
    Om man inte längre är gymnasieelev, får man lov att anmäla sig till prövningar i vilken kommun man vill;
    däremot om man ska Läsa kurser /på plats, bunden form eller på distans/ - då ansöker man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd /detta för att det är komvux i den kommunen där man är skriven som får pengarna från staten för att ge utbildning; ansöker man läsa komvux-utbildning i en kommun där man inte är folkbokförd, skickar den kommunen fråga till "din kommun" om din kommun vill betala - och i fall kursen finns i "din kommun", kommer din kommun nästan garanterat svara Nej, och du blir inte antagen/.

    Berätta gärna mer om din situation; svara på frågorna som jag ställde i början av mitt svar för att ge mig möjlighet att ge rätt/relevant svar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA