Julia
    Jag har för närvarande 2050 poäng och har betyget F i 4 ämnen (matematik 4, fysik 1 och 2 och idrott. Jag vill studera företagsekonomi på universitet och planerar att gå på komvux och skriva högskoleprovet. Men jag vill inte studera fysik, matematik eller idrott eftersom att företagsekonomi inte kräver dessa ämnen som särskild behörighet. Jag undrar om jag kan studera andra ämnen på komvux som t.ex. ekonomi eller religion och skaffa de 450 poängen som behövs för högskolebehörighet? Jag har också godkänt i gymnasiearbetet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste göra planering med syv på komvux, planering mot examen från ett ”visst program”, och temat för gymnasiearbete måste stämma överens med innehåll i examensbeviset; du behöver kanske göra om GA, gymnasiearbetet, om du vill skippa läsa vissa kurser och exempelvis ta examen från ekonomiprogrammet i stället .

    Studie- och yrkesvägledare