Emma

    Kan jag ansöka till kursen matematik 4 som redan finns i min utländska gymnasieexamen, i syfte att höja min antagningspoäng? Om svaret är ja, har jag rätt till att läsa en vanlig kurs i matte 4, eller ska jag göra en prövning? P.S. jag har redan fått bedömning från UHR.

    • Julia : Vilken är högsta mattekurs som du har i din utländska examen? Är det matte 4 som är högsta kursen?
    • : Yes, matte 4 är högsta kursen i min utländska examen.
    • Julia : Det är också bra om du kan svara om huruvida matematik4 kommer krävas för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning, alltså det programmet du vill läsa på högskolenivå, krävs det särskilt matte och i så fall vilken mattekurs?
    • : Det krävs bara matte 4.
    • Julia : Jo, tack. Så matte 4 krävs för särskild behörighet för den utbildning du vill söka till. (Förresten, så krävs inte högre matte än 4 till någon svensk högskoleutbildning. Så det är högsta kravet - matematik 4, alltså :).
    • : Ja, jag är helt medveten om det du säger. Men min fråga var om jag skulle kunna läsa om den kursen (matte4) som redan finns i min utländska gymnasieexamen.
    • Mikael :

      Jo, vi förstår. Julia har ju för 46 min sedan publicerat ett svar till dig. Se nedan. I svaret besvarar Julia en av dina frågor. Med den andra avvaktar vi - tills vi får svar från en sakkunnig. :)

    • Mikael : Som sagt, läs gärna Julias svar, nedan. Och jag håller med om att du förlorar inget på att göra ansökan till komvux. Du kan söka läsa både matematik 4 och 5, eller matematik 4 och matematik specialisering - på komvux, alltså. Det tar tid att göra ansökan och få ett svar. Och precis som Julia skrev i sitt svar (nedan) kan du lämna återbud, om du får studieplats med inte vill läsa. Och jag håller även med Julia om följande: även om högre betyg i matte 4 inte skulle hjälpa dig in på en högskoleutbildning, så är det ju bra att kunna mer matte! Det finns ju anledning till varför så höga mattekunskaper krävs inför just din högskoleutbildning! Vi hoppas få svar från en sakkunnig och återkommer till dig så fort vi fick det svaret.
    • : Dåså, tack så mycket för det snabba och utförliga svaret. Ni har varit mest hjälpsamma. Jag uppskattar det verkligen!
    • Anna : Vi har nu fått svar för en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet. Jag kommer publicera hans svar i "mitt svar", se nedan.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Jag kan nu direkt svara på den delen av din fråga som gäller rätten att läsa på komvux. Den andra delen om högre matte4-betyg skulle hjälpa dig får vi avvakta svar från en sakkunnig.

    Rått att läsa kurser på komvux?
    Det är grundskolekurser som man har rätt att läsa på komvux. Grundskola är i Sverige en obligatorisk skolform.
    Högre studier än grundskola kan inte garanteras. Du har rätt att söka läsa på komvux. Den kurs du vill läsa ligger på gymnasial nivå. Gör ansökan till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan få plats eller så får du svar PLATSBRIST. Du kan söka hur många gånger som helst, till varje ny antagningsomgång. Nej-svar från komvux gäller endast just den start du sökte till. Nästa gång kan man få Ja! Vad för svar man får beror på hur budgeten ser ut (om pengarna räcker). Komvux har en begränsad summa pengar för varje år. Från 1 juli 2021 ändrades prioriteringsgrund på komvux från "de med kortast tidigare utbildning" till "de med störst behov".
    Kort och gott: du förlorar ingenting på att göra ansökan till komvux. Om du får plats på komvux och inte vill läsa lämnar du enkelt ÅTERBUD (meddelar att du inte kommer använda din studieplats). Så, gör ansökan.
    Och vi avvaktar svar från den sakkunnige vad gäller om matte 4 (högt betyg) skulle höja ditt meritvärde.
    Det är annars bra att kunna mer matte, så fler mattestudier är "av godo" kan man säga. Gör ansökan till komvux. Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar. Provning har du rätt att göra i alla de olika svenska kommuner, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    min tolkning av reglerna är den att du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i Matematik 4. Den kursen finns med i listan på kurser som kan höja meritvärde för sökande med utländska gymnasiebetyg. Den kursen krävs också för särskild behörighet till din framtida högskoleutbildning (vilket du uppger i en kommentar till din fråga). Kurser som krävs för särskild behörighet räknas alltid in (betyg i de kurserna räknas in i ditt meritvärde) och har man flera betyg i samma kurs, räknas det högre betyget, därför är min tolkning att du vinner på att ha så högt betyg i matematik4 som möjligt.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi fick nyss svar från en sakkunnig på UHR, Universitets- och högskolerådet. Var god läs nedan:

    '''
    ---Det stämmer bra att du kan läsa kurser som är på samma nivå eller högre än den motsvarandebedömning du har fått, för att höja ditt meritvärde.

    Kurser som krävs för att du ska bli behörig räknas alltid med oavsett om de höjer eller sänker meritvärdet (förutsatt att du inte redan har en motsvarandebedömning i kursen) och kurser som ej krävs för behörighet räknas enbart med om de höjer ditt meritvärde.

    Det innebär att du kan höja ditt meritvärde om du får ett högt betyg i kursen.
    Men skulle det bli så att kompletteringen ej höjer ditt meritvärde, kommer den (kompletteringen, alltså) ej att räknas med eftersom att du redan har behörigheten som motsvarandebedömning.

    Information om att - för att höja meritvärde med utländska gymnasiebetyg måste man få högre betyg i kurser som är på samma eller på högre nivå än bedömningen från UHR har uppgett/bedömd, finns bland annat i Bedömningshandboken,

    https://bedomningshandboken.uhr.se/utlandska-gymnasiala/meritvardering/fullstandigt-gymnasiebetyg/kompletteringar/

    under rubriken tilläggskomplettering.

    Och det står även på Antagningen.se´s webbplats under punkt 2, se

    https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/