helena
    Hej!

    Kan någon hjälpa mig med länkar för att ansöka om prövning i matte 1c och 2c i malmö,lund eller staffanstorp? har även kommit i kontakt med en på polhemskolan för prövning i idrott, dock undrar jag om det finns skolor i malmö som erbjuder prövning då jag har närmare till malmö.
    har sökt runt men hittar inget vettigt.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Boka tid med syv på komvux och diskutera om du kan vinna på att göra prövningar i matte1a och 2a i stället; det är lättare kurser och därför kan du få högre betyg i dem. På sommaren är lärarna på semester och prövningar erbjuds - som regel- inte, utan man kanske från början på juli kan anmäla sig till prövningar som sker i september-oktober.

    Tyvärr är det mycket svårt att hitta var man kan göra prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men asså jag har läst matte 1c och 2c och har fått betyg i de på gymnasiet, men vill höja, hur är det då möjligt att läsa en helt annan kurs? har aldrig hört detta påstående tidigare. självklart förstår jag att man inte kan göra prövning under sommaren, men tänkte att man redan nu kunnat förbereda sig, vilket aldrig är fel
    • Milla : Om du i ditt examensbevis har betyg i matte 1c, 2c och 3c kan du läsa andra kurser på samma nivå eller göra prövningar i dem, ex matte 1a, 2a och 3b och betygen i kurser på Samma nivå kommer räknas in i stället om det blir Högre betyg. Det kan också vara lättare att hitta var man kan göra prövning om du tittar efter matte 1a eller 1b eller 1c osv ... för det går bra för dig att göra prövning i vilken av dem.. lättare få högre betyg i matte 1a.
    • : Okej, men om vi nu säger att jag har betyg i matte 1c och matte 2c och vill göra prövning. Kan jag då läsa matte 1a och 2a istället och att man byter ut dessa betyg med de gamla? för mitt mål är ju att höja snittet så vill liksom inte att jag skall läsa på flera kurser och ha kvar de "dåliga" betygen. Det är så att jag har läst natur-natur, och krävs då inte matte 1c och 2c? för har planerat att söka in till läkarprogrammet så vill liksom inte att det skall påverka mig negativt
    • Milla :

      Vilka kurser på lägre nivåer än matematik 4, som man har läst eller på ngt sätt (ex Prövning) skaffat betyg i, spelar ingen roll. I självaste dokumentet Examensbevis kommer inget att ändras men i ditt meritvärde, med vilket du konkurrerar om plats på utbildningen, kan msn räkna in betyg i matte 1a och 2a i stället för matte 1c och 2c, och i matte 3b i stället för 3c.

    • : Intressant, kan du länka en länk där det står mer om detta?
    • : Förstår dock fortfarande inte vitsen med att läsa en annan mattekurs än den man redan har betyg i ifall just den inte kommer att ändras i kompletteringsbetyget
    • : Förstår inte grejen helt enkelt, så om du hade kunnat förklara för mig mer ingående hade jag uppskattat det verkligen
    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helena,
    vi har upprepade gånger haft kontakt med en sakkunnig som är mycket insatt i antagningsfrågorna (antagning till högskolor och universitet i Sverige) och fick det förklarat för oss så här:
    På nivå ett finns det 3 mattekurser - matematik 1a, 1b och 1c. De olika kurserna är inte så Olika - de är "motsvarande" dvs i stort sett "samma kurs" men 1c är svårast och mest inriktad mot Naturvetenskap;
    matte 1b är medelsvår kurs och mer inriktad mot Ekonomi;
    och matte 1b är den lättaste av dem och läses på yrkesprogram.
    *****
    Det händer rätt ofta att elever byter program eller läser på gymnasiet på yrkesprogram och sedan kompletterar på komvux och tar examensbevis från komvux; eller tar ett nytt examensbevis på komvux - men i det examensbeviset tar de in (vilket är tillåtet) matematik 1a och 2a och sedan 3b - som de läste på sitt yrkesprogram på gymnasiet + de läser matte 4 på komvux; så en sådan studerande har i sitt examensbevis från komvux (från Naturvetenskapsprogrammet) - matematik 1a, 2a, 3b och 4.

    *****
    Jämför med elev som läser på Naturvetenskapsprogrammet och har i sitt examensbevis matte 1c, 2c, 3c och 4.
    Allt som oftast är det lättare att få högre betyg i a-spåret än i b- och c-sråret. På nivå 3 finns ej a-kurs, utan endast 3b och 3c, därför lättaste kursen på nivå 3 blir 3b.
    *****
    Det är ganska logiskt att man får räkna in betyg i matte 1a i stället för betyg i 1b eller 1c; och på liknande sätt på nivå 2 och 3. På nivå 4 finns endast en kurs - matte 4.
    ******
    Du får givetvis söka möjlighet att göra prövning i matte 1c och 2c. Men om du vill få högre betyg i de kurserna som kan räknas in i stället och ge dig högre meritvärde, kan du göra prövningar i matematik 1a och 2a och 3b (om det inte är så att du exempelvis redan har A betyg i matte 3c... i så fall kan du inte höja betyget på nivå 3).
    Skulle du exempelvis få A betyg i matte 1a och B betyg i matte 2a (bara för att ta ett exempel) och jämför om du ex. kan få betyg B i matte 1c och betyg C i matte 2c - då vinner du på att det blir höjning i ditt jämförelsetal.

    I Självaste dokumentet EXAMENSBEVIS görs inga ändringar, i vilket fall. Men de nya betygen räknas in i BII- kompletteringsgruppen.

    Jag kan försöka förklara med 2 exempel...
    Vi säger att du har Betyg C i matematik 1c och betyg D i matematik 2c (bara för att ta ett exempel) - i ditt examensbevis.

    Exempel nr.1
    Du gör prövningar i matte 1c och 2c. Du får betyg B i matte 1c och betyg C i matte 2c. Höjning i ditt jämförelsetal blir med det + 0.2. Inga ändringar görs i dokumentet Examensbevis, men de nya betygen räknas in i ditt jämförelsetal.

    Exempel nr.2
    Du bör prövningar i matte 1a och 2a. Du får betyg A i matte 1a och betyg B i matte 2a. Höjning i ditt jämförelsetal blir med det + 0.4. Inga ändringar görs i dokumentet Examensbevis, men de nya betygen räknas in i ditt jämförelsetal.

    Liselotte
    • : Tack för ditt utförliga svar, uppskattat verkligen! men en kort kompletterings fråga, om jag kompletterar upp mina 1c och 2c betyg, med exempelvis 1a och 2a, kommer det i mitt nya kompletterade betygsunderlag att tas bort matte 1c och 2c och ersätts med 1a och 2a?
    • Liselotte : När du söker till en högskoleutbildning skickar du ditt Examensbevis (som det är nu - tänk dig en bild eller text som Inte får redigeras, som är "låst") + de nya betygen. Med det Meritvärde som räknas ut på de ursprungliga betygen /utan att ta hänsyn till kompletteringar/ kommer du att konkurrera i BI, direktgruppen, och samtidigt konkurrera i BII, kompletteringsgruppen, med Högre meritvärde, som räknas ut med hänsyn till de kompletterande betygen /betygen som kompletterar Examensbeviset/ - det är därför det heter "kompletteringsgruppen".
    • : okej, men om jag kompletterar matte 1c och 2c med matte 1a och 2a och säger att jag får A på båda, kommer det, då jag skickar in mitt betyg efter komplettering, att både ingå 1c och 1a betygen, eller kommer 1a "ersätta" 1c?
    • Milla : Metrivärde uträknat på de originella (ursprungliga) betyg ger plats i BI gruppen och meritvärde som är högre, efter komplettering, ger plats i BII gruppen. Du kommer alltså att konkurrera i två olika urvalsgrupper samtidigt. ’Men med Olika meritvärden.
    • : ofta gud va bra!!! kan jag få kontaktuppgifterna till hen som ansvarar för kompletteringar i lunds kommun för att prata mer och eventuellt betala för prövningen, uppskattar verkligen er hjälp!
    • Anna : jag har nu skrivit ett nytt (kort) svar till dig med ännu ett litet tips på vad du kan göra - kontakta Komvux i Lund. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena; det finns inte några "kompletteringsansvariga" (det är i så fall Du som är ansvarig för de kompletteringar du vill göra) i kommunerna.
    Prövningar får man göra i alla kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    Vill man läsa kurser - söker man i första hand i den kommunen där man är folkbokförd. Om jag förstår dig rätt, är du folkbokförd i Lund. I så fall - finns kontaktuppgifter på den här sidan. Jag kopierar nu kontaktuppgifterna från den sidan (länk ovan) in i mitt svar:

    Komvux i Lund

    Besöksadress: Gastelyckan, Glimmervägen 12, 224 78 Lund
    Telefon (växel): 046-359 71 00
    E-post:[email protected]

    Receptionens öppettider:
    måndag–fredag kl.8.15-9.45, 11.15-12.30, 13.15-14.15
    tisdag kl.17–18.

    Telefontid: måndag–fredag 10.15–11.15.