Katarina
    Jag jobbar som SYV och har fått frågan från en student kring hur man kan utbilda sig till legitimerad modersmålslärare. Jag hittar själv ingen bra information och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att hitta bättre information. Tack!

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!

    Jag ställer din fråga till en sakkunnig och återkommer när vi får svar.

    Fram tills dess att vi får svar från den sakkunnige, så kan du kika på info om Ämneslärarprogrammet med modersmåls-behörighet - just den utbildningen ger möjlighet att bli behörig Modersmålslärare i arabiska och turkiska.

    Jag hittar inte någon utbildning till modersmålslärare i Farsi, tyvärr. Men vi får se vad vi får för svar från den sakkunnige. Vi hoppas det finns utbildning som din student vill gå. :)

    En fundering från min sida är att om man vill börja jobba så snabbt som möjligt då kan man söka jobbet som Modersmålslärare och i brist på behöriga lärare, kan man få jobbet och sedan kan arbetsgivare hjälpa den anställde bli behörig (man kan kanske t o m delvis utbilda sig på arbetstid) - t.ex känner vi till att det förekommer att man arbetar 75% och studerar samtidigt på 50% men får heltidslön, dvs man studerar halva tiden på sin fritid och andra halvan av studier är förlagt inom arbetstiden med lön. Man kan inte räkna med att få ett sådant bra erbjudande från sin arbetsgivare, men det är inte heller omöjligt.

    Om man, däremot vill satsa på gedigna studier och bli en behörig lärare, då skulle jag råda att bli behörig i flera ämnen än bara ett modersmål. Detta pga behovet av modersmålslärare i ett visst språk kan minska på sikt och då blir personen arbetslös (eller får jobba bara på deltid, t.ex på 20% av heltid). Men om man bli behörig lärare i flera ämnen, t.ex i Modersmål och engelska eller i exempelvis Arabiska som moderna språk & i Arabiska som modersmål & i Matematik - då är risken mycket mindre att inte kunna få heltidstjänst.

    Vi återkommer när vi får svar från en sakkunnig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    P.S: info om yrke Modersmålslärare och om många andra yrken finns på www.framtid.se

    • Katarina : Tack så mycket för din hjälp, ser fram emot svaret från sakkunnig!
    • Julia : Yes, vi återkommer direkt när vi får svaret för den sakkunnige.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nu fått svar från Skolverket ang. hur man blir behörig Modersmålslärare i Sverige.

    Man måste få Lärarexamen (i vilka ämnen som helst) + ha godkända högskolepoäng i "modersmålsspråket", minst 30 hp.

    Undervisning i Persiska på högkolenivå finns på Uppsala Universitet, här >> är direkt länk till hemsidan där man ser info om kursen Persiska A, 30 högskolepoäng. Uppsala Universitet har undervisning även i Persiska B och C, dvs man kan läsa upp gill 90 hp Persiska.

    Har man läst 90 hp i ett språk, kan man bli behörig lärare i det språket som Moderna språk. För modersmålslärare räcker det med 30 hp men då ställs det kravet på att man har det språket som sitt modersmål.

    Jag har ett förslag som ni får fundera över och det går ut på att börja läsa Persiska på högskolenivå och läsa helst 90 hp, tre terminer. Sedan kan man gå KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) och då kan personen bli behörig lärare i Persiska som moderna språk och som modersmål. Dock skulle jag råda att läsa in fler högskolepoäng i ett annat ämne - 120 hp i sitt "huvudämne" t.ex engelska, matematik eller svenska som andraspråk eller något annat ämne.

    Det finns undantag: rektor kan anställa en person utan lärarexamen som modersmålslärare. Detta pga av enorm brist på behöriga modersmålslärare. I vissa språk kan man ej bli behörig i Sverige idag pga det inte finns undervisning på högskolenivå i det språket (och man måste ha minst 30 hp godkända i just det språket).

    Jag tycker det finns all anledning att satsa på att bli behörig lärare i Persiska som Moderna språk, trots att det är högre krav på antal högskolepoäng (personen blir då samtidigt behörig lärare i Modersmål om Persiska är modersmålet för den personen). Moderna språk efterfrågas av många elever på gymnasiet pga kurserna Moderna språk 3 & 4 ger Meritpoäng. Som behörig lärare i Moderna språk (persiska) lär man bli mycket efterfrågad för anställning på gymnasieskolorna. Jag skulle därför överväga att satsa på att bli gymnasielärare i två ämnen (ett av dem - Persiska + ett annat ämne).

    Upplägget som jag har på förslag: läs Persiska, 90 hp - 3 terminer. Läs sedan ett annat ämne 120 hp - 4 terminer och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, 3 terminer. Då blir man behörig att undervisa i Persiska som Modersmål och som Moderna språk och i ännu ett ämne - både på gymnasiet och på grundskolan (gymnasielärare är automatiskt behörig att undervisa i samma språk på grundskolan). Det "andra ämnet" skulle jag rekommendera i första hand - svenska som andraspråk, engelska eller matemaik (detta pga det finns stor efterfråga av de lärarna).

    Man kan, alltså söka jobb som modersmålslärare med "vilka meriter som helst" och kan också få jobbet. Men om en behörig lärare söker, då har en obehörig ingen chans att få jobbet för att behöriga lärare måste prioriteras.

    Sammanfattning: formella krav för att bli behörig Modersmålslärare är - lärarexamen + minst 30 högskolepoäng godkända i "det aktuella språket" + att man har det språket som sitt modersmål.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Katarina : Tack snälla för ditt utförliga svar Milla!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vill tipsa om en ny yrkeshögskoleutbilnding - Studiehandledare på Modersmål som tyvärr finns än så länge bara i Göteborg (så vitt jag vet i alla fall).

    Särskild behörighet till den yh är enbart grundläggande kunskaper i något annat språk än svenska + ska man helst också va "allmänbehörig" till yrkeshögskola, dvs ha gymnasiekompetens, men yrkeshögskola kan ta in på undantag, i "fri kvot" dvs obehöriga - då råder jag alla som är intresserade att söka!

    Det finns två starter: 29 aug 2016 & sedan i jan2017 och 35 platser per start.

    Om allmän behörighet till yrkeshögskola finns info här >>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • Katarina : Tack för tipset!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.